motivaatio

Toisen asteen opiskelijoiden mahdollisuus yliopisto-opintoihin maksuttomaksi sopimuskunnille

Itä-Suomen yliopisto on vahvistanut yhteistyötä lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten kanssa ja tarjoaa avoimen yliopiston opintoja toisen asteen sopimusoppilaitoksen opiskelijoille maksutta. Nyt jatkossa opinnoista ei laskuteta myöskään sopimusoppilaitoksia, kertoi akateeminen rehtori Tapio Määttä tänään toisen asteen yhteistyötä esittelevässä webinaarissa.

Vuoden 2021 alusta koko toista astetta koskemaan laajentunut yhteistyömuoto tukee toisen asteen opiskelijoiden tulevaisuudensuunnitelmia ja tarjoaa heille tärkeän mahdollisuuden vahvistaa omia korkeakouluopiskelu- sekä työelämävalmiuksia. Opiskelu sopimusoppilaitosten opiskelijoilla on ollut tähänkin saakka maksutonta avoimessa yliopistossa.

– Tähän saakka sopimuksen tehneet kunnat, kaupungit tai oppilaitokset ovat maksaneet opintoihin ilmoittautumisen opintomaksun, mutta nyt toiminta on maksutonta kokonaisuudessaan. Maksuttomuus edellyttää sitä, että yhteistyösopimus meidän kanssamme on olemassa, lukio- ja ammatillisen koulutuksen yhteistyötä Itä-Suomen yliopistossa koordinoiva suunnittelija Leila Saramäki kertoo.

Mikäli sopimusta ei vielä ole ja se halutaan solmia, neuvotteluista vastaa Saramäki, johon kannattaa ottaa yhteyttä, jos on kiinnostunut sopimusyhteistyöstä

Yhteistyön myötä toisen asteen opiskelijoille tarjoutuu käytännössä koko Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston opetustarjonta.

– Opinnot ovat yliopistotutkinnon osia, joten niitä voi hyödyntää myöhemmissä yliopisto-opinnoissa. Opinnot toteutetaan pääosin verkossa tai monimuoto-opetuksena, Saramäki kertoo.

suunnittelija Leila Saramäki, leila.saramaki@uef.fi puh. 029 4457031

Lue lisää Itä-Suomen yliopiston lukio- ja toisen asteen yhteistyöstä.

11.5. järjestetyn tapahtuman sivuilta löydät linkin 11.5. järjestetyn webinaarin tallenteeseen. Tallenne on katsottavissa 25.5.2021 saakka.