Kannettava tietokone ja kädet.

Tietoturvallisia ratkaisuja sensitiivisen datan käsittelyyn

TITAN (trusted environments for confidential computing and secure data sharing) on Euroopan Komission lähes viidellä miljoonalla eurolla rahoittama hanke, johon osallistuu yhteensä 16 eurooppalaista instituutiota. Hankkeen tarkoituksena on kehittää tietoturvallisia ratkaisuja sensitiivisen datan käsittelyyn.

Itä-Suomen yliopiston osuus hankkeesta on noin 345000 euroa ja hankkeen toteutukseen osallistuvat teknillisen fysiikan laitokselta STAR tutkimusryhmä (https://sites.uef.fi/star/research-group/ ) sekä kliinisen lääketieteen yksiköstä professori Reijo Sundin johtama ryhmä. Hanke kestää kolme vuotta ja se alkaa vuoden 2024 alussa.

Keinoälypohjaiset ratkaisut ovat tällä hetkellä suuren mielenkiinnon kohteena lukuisilla eri aloilla. Tällaisten mallien muodostus vaatii kuitenkin usein suuret määrät hyvälaatuista dataa, jolloin datamassojen yhdistäminen useista lähteistä voi olla tarpeen. Erityisesti lääketieteellisissä sovelluksissa, kuten unisairauksien diagnostiikassa, data on kuitenkin lähes aina sensitiivistä, joten sen jakamista rajoittavat hyvin voimakkaasti niin eurooppalainen sääntely (GDPR), kuin eri maiden omat ja myös toisistaan poikkeavat lainsäädännöt. TITAN-hankkeessa näitä ongelmia lähestytään kehittämällä sovellusalusta, jossa sensitiivistä dataa sekä kehitettyjä keinoälymalleja voidaan käsitellä tietoturvallisesti.

Itä-Suomen yliopisto osallistuu TITAN-hankkeeseen testaamalla luodun alustan toiminnallisuutta. Alustalla testataan unisairauksien diagnostiikkaan kehitettyjä keinoälymalleja, jotka voidaan muodostaa useasta eri lähteestä tulevasta sensitiivisestä, mutta suojatusta datasta. Tällöin alkuperäistä salaamatonta dataa ei tarvitse siirtää alustalle, eikä edes jakaa yhteistyöorganisaatioiden välillä. Tämä mahdollistaisi suuriin datamassoihin pohjautuvien keinoälymallien kehittämisen, jolloin mallit olisivat myös nykyistä yleistyvimpiä ilman, että alkuperäistä dataa koskaan jaettaisiin alkuperäisen organisaation ulkopuolelle. Lisäksi testaamme menetelmiä, joissa edes suojattua dataa ei ole tarpeen jakaa, vaan jokainen datan toimittaja kehittää omia mallejaan, jotka yhdistetään yhdeksi ’globaaliksi’ malliksi suojatussa ympäristössä.

Apulaisprofessori Timo Leppänen, p. 050 310 1828,  timo.leppanen@uef.fi