Photo of Tero Mustonen.

Tero Mustoselle vihreäksi Nobeliksi kutsuttu Goldman-palkinto

Itä-Suomen yliopiston dosentti Tero Mustonen on saanut ensimmäisenä suomalaisena arvostetun Goldman-palkinnon. Vireäksi Nobeliksi kutsuttu tunnustus on maailman merkittävin ympäristöpalkinto. Se myönnettiin Lumimuutos Osuuskunnan perustajajäsenelle Tero Mustoselle työstä ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjumiseksi. Ympäristöpalkinto luovutetaan 24.4. San Franciscossa.

Richard ja Rhoda Goldmanin vuonna 1989 perustama Goldman Environmental Prize -palkinto myönnetään vuosittain merkittäville ruohonjuuritason ympäristötoimijoille.

Itä-Suomen yliopistosta vuonna 2009 väitellyt Mustonen on tehnyt työtä tutkijoiden, alkuperäiskansojen ja kyläyhteisöjen tiedon yhteensaattamiseksi, jotta luonnolla ja kulttuuriperinnöllä olisi mahdollisuuksia säilyä ilmastonmuutoksen ja tuhoisan maankäytön edessä. Viimeisimmän IPCC-raportin pääkirjoittajana toiminut Mustonen on myös ammattikalastaja.

Mustonen on kehittänyt innovatiivisen mallin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja siihen sopeutumiseksi arktisella alueella ja havumetsävyöhykkeellä. Pienellä julkisella tuella käynnistynyt hanke on kasvanut mittavaksi, koko Suomen laajuiseksi ohjelmaksi. Mallia voidaan soveltaa kaikkialla maailmassa.

Tero Mustonen on Lumimuutos Osuuskunnan perustajajäsen ja puheenjohtaja. Vuonna 2000 perustetulle osuuskunnalle myönnettiin vuonna 2021 St. Andrewsin yliopiston ilmastopalkinto.

The Goldman Environment Prizen uutinen