Teknologia on muuttamassa myös musiikinopetusta – haemme opettajia mukaan tutkimukseen

Yliopisto-opettaja Siiri Ahtolan tekeillä oleva kasvatustieteen alan väitöskirja keskittyy oppilaiden musiikillisen luovuuden innostamiseen ja rikastuttamiseen alati lisääntyvän uusien musiikkiteknologisten sovellusten käytön myötä koulujen musiikinopetuksessa. Tämä implikoi vahvasti musiikkikasvatuksen paradigmassa tapahtuvia muutoksia.

Haemmekin nyt väitöstutkimukseen vastaajiksi peruskoulun opettajia, jotka työssään opettavat musiikkia luokilla 1-9 .

Pandemia ja etäopetus vauhdittivat muutosta

Tabletteihin ja puhelimiin ladattavien musiikkisovellusten sekä selaimessa toimivien musiikinteko-ohjelmien kirjo on laajentunut valtavasti viime vuosien aikana. Musiikkia on käytännössä mahdollista tehdä missä ja milloin tahansa. Kyseessä eivät ole kalliit ja vaikeakäyttöiset ohjelmat, vaan säveltämiseen ja oman musiikin luomiseen päästään helposti ilmaiseksi jo varhaisessa iässä, soveltuvia maksuttomia ohjelmia löytyy jo laaja valikoima.

Uusin opetussuunnitelma velvoittaa opettajia tarjoamaan säännöllisesti lapsille koulun musiikkikasvatuksessa mahdollisuuksia säveltämiseen, improvisointiin ja luovaan musiikin tuottamiseen, mutta kaikki opettajat eivät koe oloaan varmaksi tällä alueella. Haasteeksi koetaan suuret ryhmäkoot, ryhmien heterogeenisyys, puutteellinen välineistö, tilan ja ajan puute, ja ehkä suurimpana kaikista – oma osaamattomuus ohjata luovaa toimintaa.

Teknologian hyödyntäminen etäopetuksessa konkretisoitui Covid 19 -pandemian aikana. Monien opettajien oli pakko keksiä uusia, luovuutta ruokkivia keinoja opettaa musiikkia ja he havaitsivat eri sovellusten monet hyödyt sekä niiden tarjoaman avun myös opettajalle. Musiikin luominen kotona ja sävellys- tai sovitustehtävien jakaminen pilvipalveluihin mahdollistaa projektien jatkamisen itselle sopivana ajankohtana, ja myös opettaja pääsee kommentoimaan tuotoksia välittömästi.

Nyt pääset kertomaan, miten sinä hyödynnät työssäsi musiikkiteknologiaa ja kuinka ohjaat luovaa toimintaa musiikinluokassasi. Vastaathan 31.1.2023 mennessä! Linkki tutkimukseen

Väitöstutkimusta soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osastossa ohjaa luovuuskasvatuksen professori Antti Juvonen ja sen odotetaan valmistuvan keväällä 2024.