Ski Lift Pitch tapahtuma Tahkolla, ihmisiä hiihtohississä.

Tahko Ski Lift Pitch -tapahtuman voitosta kisaa kahdeksan tiimiä Itä-Suomen yliopistosta

Kuopion alueen kauppakamarin Tahko Ski Lift Pitch -pitchauskilpailun jatkoon on edennyt noin 35 startup-yhtiötä. Kilpailu järjestetään Nilsiän Tahkovuorella 3.–4.4.2024.

Tahko Ski Lift Pitch on kansainvälinen bisnestapahtuma, jossa startup-yhtiöt pitchaavat bisnesideoitaan enkeli- ja pääomasijoittajille sekä kilpailevat 10000 euron rahapalkinnosta. Pitchauskilpailuun valitut startup-yritykset ja tutkimuslähtöiset tiimit edustavat monipuolisesti eri toimialoja. Mukana on muun muassa health-, med- ja biotech-alan sekä rakennusteollisuuden ja kiertotalouden lupaavia innovaatioita.

Tänä vuonna kilpailussa on mukana poikkeuksellisen paljon erittäin lupaavia tutkimuslähtöisiä innovaatioita niin paikallisesta yliopistosta kuin kansainvälisesti.

Itä-Suomen yliopiston osaamista ja tutkimusta edustavista tiimeistä Tahko Ski Lift Pitchin kilpailuun etenivät esikarsintavaiheen jälkeen EduZolve Oy, CorFlux, Leinonen Retina Laboratory, Vesinova, iNPH Monitoring tool, Surgerix, Avanto sekä Wearable Biomarker and EEG Device.

– Yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa tehdään maailmaa mullistavaa huippututkimusta. Tutkimukseen perustuvien innovaatioiden kaupallistaminen on tärkeä väylä saada tutkimuksesta polveutunut tieto ja osaaminen käyttöön mahdollisimman monessa elämäämme vaikuttavassa sovelluksessa. Onkin ilahduttavaa nähdä, että Tahko Ski Lift Pitch on houkutellut mukaansa näin suuren määrän R2B-taustaisia kilpailijoita, kertoo kilpailun toinen päätuomari, Nostetta Ventures Oy:n toimitusjohtaja ja sijoittaja Noora Tuikka.

Tahko Ski Lift Pitch -tapahtumaan odotetaan huhtikuussa 300 tapahtumakävijää, 30 enkeli- ja pääomasijoittajaa sekä 70 startup-yrittäjää. Lisäksi tapahtumaan osallistuu noin 100 opiskelijaa paikallisista ammatti- ja korkeakouluista.

– Alkuvaiheen startupeihin sijoitetaan suhdannetilanteesta huolimatta aktiivisesti. Erityisen kiinnostavaa on nähdä, miten myös perinteisempien toimialojen innovaatiot menestyvät tänä vuonna sijoittajien arvioinnissa. Hakemusten taso on noussut selkeästi edellisvuosista, joten odotettavissa on intensiivinen mittelö voitosta, toteaa tapahtuman tuottaja ja Kuopion alueen kauppakamarin kasvujohtaja Tiina Hartikainen.

Tiedotteen lähde: Kuopion alueen kauppakamari

Avainsanat