Kuvituskuva retkeilijä kansallispuistossa

Suomalaiset rakastavat erinomaista hinta-laatu-suhdetta kotimaan kesälomamatkoilla

Suomalaiset kotimaan matkailijat valitsevat kesälomalleen majoituksen pääasiassa koetun hinta-laatu-suhteen perusteella. Myös aamupala, huoneet, sekä palvelu ovat tärkeitä vastuullisuuden ja ainutlaatuisuuden jäädessä hännille. Muun muassa tämä selviää Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitoksen käynnistämän Suomalaisten kotimaan kesämatkailubarometrin ensimmäisestä tutkimuksesta.

— Suomalaisista kotimaan matkailijoista on vielä perin vähän tutkittua tietoa. Tämän tärkeän matkailijaryhmän tutkiminen on ollut vuosikausia aliresurssoitua. Etenkin nyt koronapandemian aikaan kotimaan matkailijoiden tärkeys on kuitenkin matkailualalla tunnistettu. Kotimaisen matkailukulutuksen voimin monet yritykset ovat voineet jatkaa toimintaansa. Tällä tutkimuksella me omalta osaltamme haluamme edistää sitä, että Suomesta tulee parempi matkakohde kotimaisille matkailijoille, toteaa tutkimuksesta vastannut tutkimuspäällikkö Juho Pesonen.

Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti hotellimajoitukseen ja koronapandemian vaikutuksiin, sekä vertailtiin suomalaisten mielikuvia Suomessa toimivista hotelliketjuista. Suomalaisilla on mielikuvia niistä ketjuista, joissa ovat jo majoittuneet. Lähestulkoon kaikilla suomalaisilla matkailijoilla on jonkinlainen kuva Sokos Hotelsin hotelleista, ja suurimmalla osalla myös Scandic Hotelsista. Sen sijaan pienemmän hotelliketjut kuten Clarion Hotels, Lapland Hotels tai Kämp Collectionin hotellit ovat monelle täysin tuntemattomia. Tällä on merkittäviä vaikutuksia hotellien markkinointiin, sillä paras tapa vaikuttaa asiakkaiden mielikuviin ei ole markkinointiviestintä, vaan asiakaskokemukset.

Pesosen mukaan Sokos Hotelsin mielikuvat ovat yllättävän positiivisia matkailijoiden keskuudessa. Erityisesti vastuullisuusviestinnässä Sokos Hotels on ylivoimainen markkinajohtaja. Lapland Hotels sekä Kämp Collection ovat selvästi panostaneet ainutlaatuisuuteen, mutta tämä on kuitenkin sellainen ominaisuus, jota vain harvat kuluttajat todella paljon arvostavat. Kotimaan matkailukentällä pärjätäkseen ja kasvaakseen näyttäisi siltä, että yritysten pitäisi keskittyä erityisesti korkeaan hinta-laatu-suhteeseen.

Vaikka kulunutta puoltatoista vuotta on matkailussa leimannut koronapandemia, melkein puolet tutkimuksessa mukana olleista on 1.3.2020 jälkeen yöpynyt vähintään yhden yön jossain tutkimuksessa mukana olleista kuudesta hotelliketjusta. Näiden ketjujen hotelleissa pandemian alettua majoittuneet pitivät Lapland Hotelsia, Kämp Collectionin hotelleja sekä Sokos Hotelleja parhaina ketjuina kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen kannalta. Tämä osoittaa sen, että hotelliketjujen asiakaskokemuksissa on eroja. Hinta-laatusuhteeltaan nämä vastaajat kuitenkin pitivät eri hotelliketjuja hyvin samankaltaisina.

Kun kysytään minkälaisia majoitusvaihtoehtoja suomalaiset todennäköisesti kesälomallaan tulevat käyttämään, nousee ystävien ja sukulaisten luona majoittuminen selväksi ykköseksi. Myös oma mökki ja Sokos Hotelsien ja Scandicin hotellit tulevat olemaan paljon käytössä.

Majoitusvaihtoehtojen kautta pystytään tunnistamaan myös neljä eri matkailijasegmenttiä. Monipuoliset majoittuvat tasaisesti kaikissa suosituimmissa majoitusvaihtoehdoissa. Mökkeilijät keskittyvät omalla mökillä ja ystävien ja sukulaisten luona vierailemiseen, sekä käyttävät jonkin verran Sokos Hotelseja ja Scandicia. Lähesmatkailijat puolestaan suuntaavat lähes yksinomaan ystävien ja sukulaisten luo. Kaikesta kiinnostuneet olivat pienin segmentti, vastaten noin kymmentä prosenttia suomalaisista kotimaan matkailijoista. He eivät olleet vielä heinäkuun alussa ilmeisesti lyöneet suunnitelmiaan lukkoon, vaan pitivät kaikkia vaihtoehtoja enemmän tai vähemmän todennäköisinä.

— Tämä tutkimus täydentää työ- ja elinkeinoministeriön teettämää kotimaanmatkailun nykytilaa ja potentiaalia tarkastelevaa raporttia. Myös tulevaisuudessa matkailuala tarvitsee konkreettista tietoa kotimaan matkailijoista. Tämän takia tarkoituksenamme on jatkaa tätä kyselyä joka vuosi, sekä lisätä siihen matkakohteita, kulkuvälineitä ja aktiviteetteja käsittelevät osiota. Tällä tavalla saamme kerättyä kattavan tietopankin kotimaan matkailijoista, Pesonen sanoo.

—Tätä varten etsimme tälläkin hetkellä lisää yhteistyökumppaneita Matkailukoulutuksen ja -tutkimuksen kannatusyhdistyksen kannatusjäseniksi. Kannatusjäsenten avulla voimme jatkaa ja laajentaa tutkimusta. Niin yritykset, matkakohteet, kunnat kuin yksityiset henkilötkin voivat liittyä kannatusjäseniksi. Yhdistys tukee Itä-Suomen yliopiston korkeatasoista ja kansainvälistä matkailukoulutusta ja -tutkimusta.

Lisätietoja: Tutkimuspäällikkö Juho Pesonen, p. 040 184 2698, juho.pesonen (a) uef.fi

Suomalaisten kotimaan kesämatkailubarometrin raportti

Matkailukoulutuksen ja -tutkimuksen kannatusyhdistys