Lumi.

Startupit kisasivat etänä Tahko Ski Lift Pitchissä

Tahko Ski Lift Pitch -startup-tapahtuman finaalissa esittäytyi Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden perustama R2therapies, jonka tavoitteena on kaupallistaa uudenlainen hoitomuoto Alzheimerin tautiin. – Uskomme, että tästä voi tulla ensimmäinen tehokas lääke tautiin, kertoi liikeideaa tuomaristolle pitchannut nuorempi tutkija Ilkka Fagerlund.

Liikeidean taustalla on professori Tarja Malmin tutkimusryhmän löytämä uusi tautimekanismi, joka voi osaltaan selittää Alzheimerin taudin kehittymistä. R2therapies on saanut Business Finlandin TUTL-rahoituksen, jolla innovaatiosta on tarkoitus kehittää kaupallista toimintaa.

Tuomarit etsivät megatrendejä

Tahko Ski Lift Pitch järjestettiin nyt neljättä kertaa. Startup-yritykset ovat aiemmin päässeet esittelemään liikeideaansa tuomaristolle hiihtohississä, mutta tänä vuonna pitchaukset pidettiin etäyhteydellä. 8. huhtikuuta pidettyyn finaaliin ylsivät R2therapies, Finnadvance, Doerz, Mobile Reality, Jemma, Air0, Pindora, Connax, Sonai Health ja voiton vienyt Henkaus, joka tarjoaa lääketieteellisiä elintoimintojen seurantaratkaisuja potilaan etähoitoon. Voittaja lunastaa 5000 euroa palkintorahaa.

Tuomareina toimivat Jari Osmala (FiBAN), Mika Sutinen (Vaaka Partners Oy), Heidi Ahonen (Nostetta Ventures Oy) ja Anssi Lehikoinen (KPY Novapolis Oy). Tuomaristo etsi voittajan valinnassa megatrendejä ja todistetusti toimivia teknologioita sekä painotti pitchauksen sisällöllistä laatua.

Tahko Ski Lift Pitch on Itä-Suomen merkittävin kansainvälistyvä startup-tapahtuma, joka tuo yhteen yrittäjät, sijoittajat ja kasvuyritykset. Liiketoiminnan kehittämisestä, kasvusta ja sijoittamisesta kiinnostuneelle yleisölle tapahtuma tarjosi pitchauskisan lisäksi asiantuntijoiden esityksiä. Keynote-puhujiin kuului professori Mika Gabrielsson, joka valotti, miten kasvuyritykset voivat sosiaalisen median avulla ylittää kansainvälistymisen esteitä.

Sparrausta sijoittajilta

Finaalin aikana kuultiin kokemuksia myös aiemmin kisaan osaan osallistuneilta startup-yrittäjiltä. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden perustama, mittaus- ja analyysimenetelmiä liikehäiriösairauksiin kehittävä Adamant Health ylsi finaaliin vuonna 2018 ja sitä pitchannut Saara Rissanen toimii nyt yrityksen teknisenä johtajana. – Liikeidean tiivistäminen muutamaan minuuttiin on vaativaa, mutta täällä siihen sai hyvää harjoitusta. Sain ensimmäistä kertaa sparrausta oikeilta sijoittajilta, ja yksi sijoittaja myös lähti mukaan pitkälle yhteiselle matkalle.

Kuopion alueen kauppakamarin tuottaman Tahko Ski Lift Pitch -tapahtuman kumppaneita ovat Itä-Suomen yliopisto, Business Kuopio, Nostetta Ventures, Savonia-ammattikorkeakoulu, Business Center, KPY Novapolis, Grano, Nordea, Rautalammin kunta, Kuopio Health, FiBAN, Break Sokos Hotel Tahko, Pohjois-Savon liitto, Navitas Yrityspalvelut, Iisalmen kaupunki, ELY-keskus / Team Finland, Innovestor, Savon ammattiopisto ja Nasdaq.