UEF liput lipputangoissa

Sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon maisteriohjelman IMIA-sertifiointi uudistettiin

Sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon maisteriohjelman kansanvälinen IMIA-sertifiointi on uudistettu vuoteen 2022 saakka. Koulutusohjelma sai arvostetun kansainvälisen terveydenhuollon tietohallinnon yhdistyksen IMIAn (International Medical Informatics Association) sertifikaatin ensimmäisenä maisteriohjelmana maailmassa vuonna 2012.

Itä-Suomen yliopiston sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon koulutus on Suomessa ainutlaatuista ja Euroopassakin alaa voi tässä muodossa opiskella vain muutamassa yliopistossa. Koulutuksessa keskitytään sosiaali- ja terveydenhuollon tietoresurssien hyväksikäytön suunnitteluun, johtamiseen, toteutukseen ja seurantaan sekä tietotekniikan ja tietojärjestelmien kehittämiseen sosiaali- ja terveysalan erityispiirteet huomioiden. Itä-Suomessa koulutus aloitettiin vuonna 2000, ja se vakiintui OPM:n arvioinnin jälkeen vakinaiseksi maisteriohjelmaksi vuonna 2006.

IMIA toimii terveydenhuollon tietohallinnon kattojärjestönä ja siihen kuuluu 58 jäsenmaata ja 48 akateemista yhteisöä. Järjestöllä on keskeinen rooli terveydenhuollon tiedonhallinnan ja tekniikan kehittämisen ja arvioinnin alan tutkimuksen sekä hyvien käytäntöjen edistäjänä. Sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon koulutusta järjestävä sosiaali- ja terveysjohtamisen laitos on ollut IMIAn akateeminen jäsen vuodesta 2007.

Maisteriohjelma perustuu IMIAn koulutussuosituksiin vuodelta 1999 ja niiden uusittuun versioon vuodelta 2009. Ohjelmaa on mukautettu suomalaisen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän tarpeisiin ja koulutuksen suunnittelussa otetaan huomioon alan muuttuvat tarpeet. Osallistuminen arviointiin ja sen kehittämiseen tuo arvokasta tietoa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon koulutuksen kehittämiseen että koko kotimaisen sote-tiedonhallinnan kehittämiseen. Kansainvälisesti yhteiset kriteerit ja niiden saavuttaminen tuovat alan koulutuksille ja tutkinnoille sekä luotettavuutta, laatua että näkyvyyttä.

Tammikuussa 2018 suoritetussa arvioinnissa käytiin läpi erityisesti opiskelijoiden työllistymistä ja koulutuksen tuloksellisuutta sekä koulutuksen yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan. Arvioitsijat tapasivat vierailullaan maisteriohjelman opiskelijoita, ohjelmasta valmistuneita ja työelämään sijoittuneita maistereita ja tohtoreita sekä koulutusohjelman yhteistyökumppaneita terveydenhuollon ja ohjelmistotuotannon alalta.

Koulutusohjelmasta on valmistunut 160 terveystieteiden tai yhteiskuntatieteiden maisteria. Valmistuneet ovat työllistyneet hyvin koulutustaan vastaaviin tehtäviin kuntien, kuntayhtymien ja valtionhallinnon tietohallinnon yksikköihin, yrityksiin ja laajoihin kansallisiin sote-digitalisaatio-hankkeisiin. Myös yhteistyö alan muiden toimijoiden kanssa toimii hyvin. Tästä on osoituksena vuodesta 2011 Kuopiossa järjestetty sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon keskustelufoorumi ”Odotettavissa koko maassa..”, jossa mukana on alan vaikuttajia, yrityksiä ja yhteistyökumppaneita. Tilaisuudesta on muodostunut pääaineen alumnien kokoontumistilaisuus, ja vuodesta 2015 lähtien siellä on palkittu maisteriohjelman vuoden paras pro gradu-tutkielma.

Seuraava foorumi järjestetään 04.10.2018 Kuopiossa teemalla Turvallinen tiedonhallinta – vaikuttavat sähköiset palvelut.

Lisätietoja: professori Kaija Saranto, p. 050 565 0040, kaija.saranto(at)uef.fi

Sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon koulutuksesta

IMIAn verkkosivut