lapsi leikkii puujunalla

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmäosaamisen opintoja avoimeen yliopistoon

Lapsi- ja perhepalveluissa työskenteleville suunnattu opintojakso sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä lapsi- ja perhepalveluissa on avattu Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston tarjontaan. Kurssi on myös osa Osaamispuun koulutustarjontaa.

Opintojaksolla käsitellään muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän kokonaisuutta sekä taloudellista organisointia ja päätöksentekoa sosiaali- ja terveyspalveluissa, erityisesti lapsi- ja perhepalveluiden näkökulmasta. Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina.

Tavoitteena on tarjota lapsi- ja perhepalveluissa sekä sivistystyössä työskenteleville ja aloista kiinnostuneille valmiudet hahmottaa sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuutta suomalaisessa yhteiskunnassa. Lisäksi opiskelija oppii analysoimaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää sekä siihen liittyvää päätöksentekoa ja ohjausta. Tavoitteena on oppia tunnistamaan ja tulkitsemaan keskeistä sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaavaa lainsäädäntöä.

Opintojakso on tarjolla myös osaamispuu.fi-sivustolla. Osaamispuu-verkkosivu on Itä-Suomen yliopiston ja Turun yliopiston yhteishanke, joka kokoaa yhteen monipuolista koulutustarjontaa vahvistamaan lapsi- ja perhepalveluissa työskentelevien ammattilaisten yhteistä osaamista.

Lisätietoja opintojaksosta: yliopistonlehtori Minna Kaarakainen, Itä-Suomen yliopisto, minna.kaarakainen@uef.fi

Tutustu opintojaksoon Opintopolussa: Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä lapsi- ja perhepalveluissa (SOTEPAL LAPE) 5 op

Tutustu Osaamispuuhun: www.osaamispuu.fi