SARS-CoV-2 virus

Rokote Laboratories Finland Oy tiedottaa toimitusjohtajan vaihdoksesta ja tulevaisuuden suunnitelmistaan

Suomalainen rokotekehitysyhtiö Rokote Laboratories Finland Oy on nimittänyt tutkimus- ja kehitysjohtajansa Erkko Ylösmäen uudeksi toimitusjohtajaksi 1. tammikuuta 2024 alkaen. Yhtiö suunnittelee aloittavansa rokotteensa kliiniset tutkimukset aikaisintaan loppukesällä 2024. Nykyinen toimitusjohtaja, farmasian tohtori Tuija Keinonen jatkaa yhtiössä hallituksen ja johdon neuvonantajana.

– Rokote Laboratories toimii nyt täydellä teholla. Viimeisten kahden vuoden aikana yhtiö on saavuttanut useita onnistumisia muun muassa patenttihakemusten, prekliinisten tutkimusten sekä rokotetuotannon saroilla ja se on valmis aloittamaan kliiniset tutkimukset heti, kun sopimusvalmistajamme on tuottanut niissä tarvittavan rokote-erän. Hyvin edenneen mittavan pohjatyön ja kriittisten etappien saavuttamisen myötä nyt on oivallinen hetki siirtää yhtiön ohjat Erkolle, joka on ollut yrityksen keskeinen avainhenkilö sen perustamisesta lähtien. Yhteistyöni hänen kanssaan on ollut erittäin hedelmällistä ja luotan täysin hänen ammattitaitoonsa sekä tieteellisen osaamisen että yritysjohtamisen näkökulmasta, Tuija Keinonen toteaa.

– Olen ylpeä saadessani jatkaa Tuijan aloittamaa merkittävää työtä. Se, millainen yhtiö Rokote Laboratories on tänään, on hänen visionäärisen johtajuutensa ansiota. Olen hyvin kiitollinen siitä arvokkaasta ohjauksesta ja mentoroinnista, jota hän on tarjonnut yhteisen matkamme aikana. Hän on luonut yhtiölle vahvan perustan ja odotan innolla mahdollisuutta päästä rakentamaan nyt sen päälle. Katseemme suuntautuessa nyt eteenpäin, luotan vahvasti tiimimme kykyihin ja sitoutumiseemme rokotekehityksen edistämisessä, kommentoi nykyinen tutkimus- ja kehitysjohtaja, dosentti Erkko Ylösmäki nimitystään.

Rokote Laboratoriesin hallitus on tyytyväinen, että uusi toimitusjohtaja löytyi yhtiön sisältä.

– Olemme erittäin kiitollisia Tuijalle hänen arvokkaasta työstään yhtiön perustan rakentamisessa ja sen johtamisessa vaiheeseen, josta uuden toimitusjohtajan on sujuva jatkaa. Pidämme tärkeänä, että Tuija ei jätä yhtiötä kokonaan, vaan toimii jatkossa hallituksemme neuvonantajana. Samalla toivotamme Erkon lämpimästi tervetulleeksi uuteen rooliinsa. Rokote Laboratories tulee keskittymään jatkossakin innovatiivisten rokotteiden kehittämiseen tartuntatauteja vastaan. Odotamme innolla ja luottavaisin mielin näkevämme mihin Rokote Laboratories vielä pääsee Erkon johtamana, sanoo hallituksen puheenjohtaja, professori Seppo Ylä-Herttuala.

Kliinisten tutkimusten odotetaan alkavan aikaisintaan loppukesällä 2024

Rokotetuotannon haasteet ovat myöhästyttäneet kliinisten tutkimusten alkua, mutta niiden odotetaan alkavan aikaisintaan loppukesällä 2024. Tutkimussuunnitelmaa on matkan varrella myös hienosäädetty ja se sisältää nyt myös aiemmin rokottamattomien tutkittavien ryhmän. Se tarkoittaa, että Rokote Laboratoriesin rokotetta tullaan tutkimaan myös primäärirokotteena.

Koronavirus vaikuttaa edelleen globaaliin terveystilanteeseen ja se on edelleen merkittävä uhka erityisesti riskiryhmille. Rokote Laboratoriesin tavoitteena on olla maailmanlaajuisessa rokotekehityksessä yksi innovatiivisimmista toimijoista. Yhtiö korostaa ainutlaatuista asemaansa saatavissa olevien tietojen valossa ainoana Euroopassa toimivana lääkeyrityksenä, joka kehittää aktiivisesti nenään annosteltavaa koronarokotetta. Vahvan perustan, asiantuntemuksen ja yhteistyöverkostojen tukemana yritys on rokotekehityksen keskiössä nyt ja myös tulevaisuudessa.

Rokote Laboratories Finland Oy on suomalainen yritys, joka kehittää rokotetta koronavirusta vastaan. Rokote perustuu Seppo Ylä-Herttualan tutkimusryhmän kehittämään geeninsiirtoteknologiaan. Tätä teknologiaa on jo menestyksekkäästi käytetty useissa kliinisissä tutkimuksissa, joissa on hyödynnetty geeniterapiaa sydän- ja verisuonitautien sekä syövän hoidossa. Kesällä 2021 yritys varmisti 9 miljoonan euron rahoituksen (Ferring Ventures SA:lta, Jenny ja Antti Wihurin säätiöltä, Suomen Kulttuurirahastolta sekä Business Finlandilta) nenään annettavan koronarokotteen kehittämiseen. Rokotteen taustatutkimusta on tehty myös Helsingin yliopistossa ja Itä-Suomen yliopistossa Suomen Akatemian ja Sakari Alhopuron säätiön tuella. Tässä tutkimusyhteistyössä ovat olleet mukana virologian professori Kalle Saksela, akateemikko Kari Alitalo, akatemiaprofessori Seppo Ylä-Herttuala ja diplomi-insinööri Pasi Kemppainen. Molemmat yliopistot ovat myös osakkaina Rokote Laboratories Finland Oy:ssä.

Hallituksen puheenjohtaja, professori Seppo Ylä-Herttuala, Itä-Suomen yliopisto, seppo.ylaherttuala(a)uef.fi, p. +358 40 355 2075

Toimitusjohtaja Tuija Keinonen, Rokote Laboratories Finland Oy, tuija.keinonen(a)rokote.com, p. +358 50 555 1541

Tutkimus- ja kehitysjohtaja (toimitusjohtaja 1.1.2024 alkaen) Erkko Ylösmäki, Rokote Laboratories Finland Oy, erkko.ylosmaki(a)rokote.com, p. +358 40 583 6604

Avainsanat