Rehtori Jukka Mönkkönen

Rehtori Jukka Mönkköselle Kuopio-mitali ja professori Reetta Kälviäiselle Kuopio-stipendi

Kuopion kaupunki on palkinnut Itä-Suomen yliopiston rehtorin Jukka Mönkkösen Kuopio-mitalilla ja professori Reetta Kälviäisen Kuopio-stipendillä kaupungin perinteisessä vuosijuhlassa 18. marraskuuta 2022.

Kuopio-mitali myönnetään Mönkköselle hänen ansioistaan yliopistokoulutuksen aktiivisessa kehittämisessä sekä kampuskaupunkien yhteistyön kehittämisessä yli maakunnan rajojen. Palkitsijoiden mukaan Mönkkösen laajat verkostot valtakunnallisesti ja kansainvälisesti ovat osaltaan tehneet Itä-Suomen yliopistoa ja Kuopion kaupunkia tunnetuksi sekä vahvistaneet näiden asemaa.

Mönkkönen on avoimen tieteen ja toimintakulttuurin sekä tutkimuksen ja koulutuksen vaikuttavuuden puolestapuhuja. Hän on ollut keskeisesti vaikuttamassa Kuopio Health -innovaatioekosysteemin perustamisessa Kuopioon. Lisäksi hän on vahvasti myötävaikuttanut siihen, että teknillisen alan DI-koulutus alkaa syksyllä 2023 sekä Kuopion että Joensuun kampuksilla.

Mönkkönen on aktiivinen itäsuomalaisen yhteistyön kannattaja ja toimii Itä-Suomi unioni ry:n puheenjohtajana. Itä-Suomi unionin tarkoituksena on edistää Itä-Suomen maakuntien aineellista vaurautta ja kilpailukykyä sekä itäsuomalaisen kulttuurin elinvoimaisuutta.

Kuopio-stipendin saajiin lukeutuu ylilääkäri, neurologian professori Reetta Kälviäinen Itä-Suomen yliopistosta. Kälviäinen on tehnyt merkittävän uran tutkijana tutkimusalanaan epilepsia. Palkitsijat kiittävät Kälviäisen laajoja akateemisia, kansallisia ja kansainvälisiä ansioita merkittävänä neurotieteilijänä ja alan tärkeissä luottamustehtävissä.

Kälviäinen vastaa Itä-Suomen yliopiston neurologian oppiaineen opetuksesta ja tutkimuksesta sekä yliopiston Kuopion kampuksella sijaitsevasta aivotutkimusyksiköstä, jossa tehdään sekä akateemista tutkimusta että kliinisiä lääke- ja laitetutkimuksia yhteistyössä Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) kanssa. Lisäksi Kälviäinen toimii kansallisen neurokeskuksen johtoryhmän puheenjohtajana.

Kuopion kaupunki palkitsee vuosipäivänsä kunniaksi ansioituneita kuopiolaisia. Kaupunki on kutsunut palkitsemisjuhlaan menestyneitä ja ansioituneita henkilöitä ja toimijoita, joita on huomioitu Kuopion kaupunginhallituksen päätöksellä. Juhlassa jaetaan Kuopion kaupungin myöntämiä kunniamerkkejä ja kunniakirjoja.

Palkitsemisjuhlaan kutsutaan myös kansainvälisissä kilpailuissa menestyneet kuopiolaiset urheilijat, joita hyvinvoinnin edistämisen lautakunta on palkinnut vuoden 2021–2022 aikana. Tällä kertaa menestyneiden urheilijoiden joukossa on myös soutajana menestystä saavuttanut väitöskirjatutkija Joel Naukkarinen Itä-Suomen yliopistosta.

Tiedotteen lähde: Kuopion kaupunki

Jukka Mönkkönen, rehtori, Itä-Suomen yliopisto, jukka.monkkonen@uef.fi