Laboratoriotyöskentelyä

Proviisori Nea Korvenlaita, väitös 12.11.2021: Solunulkoiset vesikkelit kertovat aivoiskemian vaiheista

Molekulaarisen lääketieteen alaan kuuluva väitöskirja tarkastetaan terveystieteiden tiedekunnassa Kuopion kampuksella.

Mikä on väitöstutkimuksesi aihe? Miksi aihepiiriä on tärkeää tutkia?

Aivoiskemia on yksi maailman yleisimmistä kuolleisuuden ja sairastuvuuden aiheuttajista. Potilaille, jotka selviävät akuutista aivoiskemiasta, jää usein motorisia ja kognitiivisia puutoksia. Nämä puutokset voivat olla eteneviä, eikä niiden hoitoon ole taudin kulkuun vaikuttavia lääkkeitä. Lisäksi biomarkkerit, joilla voidaan ennustaa tai seurata taudin kulkua, puuttuvat.

Tässä väitöskirjatutkimuksessa tutkittiin aivoiskemian aiheuttamia solutuhon mekanismeja, päämääränä löytää uusia lääkehoidon kohteita ja biomarkkereita. Erityisesti selvitettiin aivoiskemian vaikutuksia solunulkoisten vesikkeleiden eritykseen ja mikro-RNA-molekyylien signalointiin sekä näiden mahdollista yhteyttä tulehdusreaktioon.

Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tulokset tai havainnot?

Akuutti aivoiskemia aloittaa monia, muun muassa solukuolemaan ja tulehdukseen liittyviä tapahtumia, jotka ovat ajasta sekä solutyypistä riippuvaisia. Tutkimuksessa sovellettiin solunulkoisten vesikkeleiden eristys- ja tutkimusmenetelmiä ensimmäistä kertaa aivoiskemian tutkimuksessa. Solunulkoisten vesikkeleiden erityksessä tapahtui muutoksia sekä mikro-RNA- että proteiinitasolla jo ensimmäisten tuntien aikana iskemian alkamisesta. Tulokset antavat hyvän pohjan jatkotutkimuksille, joissa näiden iskemian säätelemien molekyylien käyttöä biomarkkereina tai uusien lääkehoitojen kohteina voidaan selvittää tarkemmin.

Kuvaile väitöstutkimuksesi prosessia.

Väitöskirjatutkimus toteutettiin käyttäen monipuolisia prekliinisiä aivoiskemiamalleja, mukaan lukien eläinmallit sekä primäärisolut ja solulinjat. Lisäksi osa tutkimuksista tehtiin ihmisen kantasoluista erilaistetuilla mikrogliasoluilla. Solunulkoisia vesikkeleitä eristettiin aivokudoksesta sekä soluviljelmistä.

Proviisori Nea Korvenlaidan väitöskirja Extracellular vesicles and microRNAs in ischemic stroke (Solunulkoiset vesikkelit ja mikro-RNA-molekyylit aivoiskemiassa) tarkastetaan terveystieteiden tiedekunnassa. Vastaväittäjänä toimii professori Seppo Vainio Oulun yliopistosta ja kustoksena professori Tarja Malm Itä-Suomen yliopistosta. Tilaisuus on englanninkielinen.

Väittelijän painolaatuinen kuva

Väitöstilaisuus