Juho Pesonen.

Professori Juho Pesonen Kansainvälisen tietotekniikan ja matkailun liiton IFITT:n puheenjohtajaksi

Matkailuliiketoiminnan professori Juho Pesonen on valittu Kansainvälisen tietotekniikan ja matkailun liiton (IFITT) puheenjohtajaksi. IFITT on yksi vanhimmista kansainvälisistä matkailuteknologiayhteisöistä. Pesonen on edustanut Itä-Suomen yliopistoa IFITT:n jäsenenä jo kymmenen vuoden ajan, joista kaksi viimeisintä hallituksessa. Useat uuden hallituksen jäsenet aloittavat kaksivuotisen toimikautensa Pesosen puheenjohtajakaudella.

– Odotan innolla työskentelyä heidän kanssaan. Olen nauttinut IFITT:ssä työskentelystä omalla hallituskaudellani. Se on osoittanut, kuinka tärkeä rooli hallituksella ja hallituksen jäsenillä on vapaaehtoistyön kautta toimivan järjestön pyörittämisessä.

IFITT:n 400 jäsenestä noin puolet on Euroopasta, myös Aasia ja Pohjois-Amerikka ovat järjestössä hyvin edustettuina. Järjestöön kuuluu matkailualan teknologian parissa työskenteleviä, e-matkailun ja älykkään matkailun tutkijoita ja opettajia sekä matkailualan opiskelijoita ja tohtorikoulutettavia.
– Tuntuu siltä, että minulla on isot saappaat täytettävänä. Järjestön aiemmat puheenjohtajat ovat olleet alan näkyvimpiä nimiä ja saavuttaneet paljon. Vastuu puheenjohtajana onkin erityinen ja toivon, että pystyn täyttämään odotukset, Pesonen sanoo.

Kasvavan järjestön ENTER-konferenssi juhlii pian 30 vuoden taivaltaan

Järjestön vuosittainen ENTER eMatkailu -konferenssi kokoaa alan yritykset, tutkijat sekä opiskelijat keskustelemaan ja kehittämään teknologioiden hyödyntämistä matkailualalla.
Ensi vuonna konferenssi viettää 30-vuotisjuhlavuotta. Juhlavuoden konferenssi järjestetään Johannesburgissa, toista kertaa Afrikan mantereella. Järjestö aloitti toimintansa eurooppalaisena yhteisönä Innsbruckissa, mutta sen toiminta laajenee vuosittain eri puolille maailmaa.

– IFITT on akateeminen yhteisö, jonka ENTER-konferensseissa ja muissa tapahtumissa on rento tunnelma. Tämän kaltainen rento ja ammattimainen ajattelutapa näyttää olevan tunnusomaista e-matkailun alan ihmisillä, sekä toimialalla että tiedemaailmassa.

Tärkeä tutkija- ja yritysverkosto Itä-Suomen yliopiston matkailututkijoille

IFITT on ollut Itä-Suomen yliopistolle erittäin tärkeä yhteisö. Monet matkailualan tutkimus- ja koulutushankkeet perustuvat järjestön jäsenten väliseen yhteistyöhön. Pesosen mukaan järjestö on tarjonnut yliopistolle erinomaisen väylän liittyä maailmanlaajuiseen verkkomatkailun tutkijoiden ja liiketoiminnan harjoittajien verkostoon ja kehittää aihepiirin osaamista. Sen kautta yliopistossa tehtävällä e-matkailututkimuksella on ollut myös maailmanlaajuista vaikutusta.

– Koen, että IFITT:n missio jakaa tietoa ja kokemuksia e-matkailusta on edelleen tärkeä ja relevantti. Olemme kaikki oppimassa ja lisäämässä ymmärrystä siitä, miten maailma toimii ja mikä on teknologian ja matkailun rooli laajemmin. Ymmärryksen rakentamiseksi taustoiltaan erilaisia ihmisiä eri aloilta ja organisaatioista on saatava yhteen. On hyvin vähän sellaista, mitä kukaan meistä voi tehdä itsekseen. Tehokkaat ja innovatiiviset toimet ovat mahdollisia vain silloin, kun mukana on erilaisia sidosryhmiä.

Omassa työssään Pesonen kokee järjestön erinomaiseksi oppimisen paikaksi uusimpaan matkailualan tieto- ja viestintäteknologiaan.

– ENTER-konferenssien ja IFITT-tapahtumien jälkeen pursuan energiaa ja uusia ideoita. Teknologia kehittyy todella nopeasti, ja järjestö on erinomainen paikka oman tietämyksen päivittämiseen. Uutta tietoa on saatavilla valtavasti ja ihmiset ovat innostuneita sen jakamisesta.

Merkittävä rooli järjestön tiedonjakamisessa on vuosittain julkaistavalla Tieto- ja viestintäteknologiat matkailussa -kirjalla. Se on julkaistu avoimessa muodossa vuodesta 2021 lähtien.

– Espanjalaisen älymatkailun kehittämiseen erikoistuneen Segitturin tuki on mahdollistanut avoimen tiedon levittämisen maailmanlaajuisesti. Kahden avoimesti saatavilla olevan kirjan lukuja on ladattu yli 800 000 kertaa. Tämä osoittaa, kuinka suuri tiedontarve on ja mitä voi tapahtua, kun matkailuteollisuus ja tiedemaailma tekevät yhteistyötä. Kuka tahansa voi liittyä IFITT:n jäseneksi ja tukea tällä tavalla aihealueen tutkimusta ja kehittymistä, sekä tietenkin päästä ainutlaatuisen kansainvälisen yhteisön jäseneksi.

Professori Juho Pesonen, puh. 040 184 2698, juho.pesonen(at)uef.fi

Avainsanat