Petro Julkunen.

Petro Julkunen lääketieteellisen fysiikan ja tekniikan professoriksi

Lääketieteellinen fysiikka ja tekniikka ovat toisiaan tukevia aloja. Sairaalafyysikoiden koulutuksemme on yksi alan vaativimmista koulutusohjelmista maailmassa, professori Petro Julkunen sanoo.

—Suomessa fysiikan ja tekniikan aloilla ovat pitkät ja vahvat perinteet. Teknologia on edelleen vahva vientituote, vaikka suuri osa kasvaneista yrityksistä onkin jo myyty ulkomaille, Julkunen kertoo.

— Suomi on pieni maa, jossa on vain vähän alamme asiantuntijoita. Kun sairaalat ovat jakaantuneet  koko Suomen alueelle, on oltava laaja käsitys asioista. Alamme kehittyy jatkuvasti, ja on vahvasti lainsäädännön ohjaamaa. Tavoitteena on korkea vaatimustaso, jotta pystymme palvelemaan entistä laajemmin koko yhteiskuntaa.

Julkunen toimii puolet työajastaan professorina yliopistossa, ja toisen puolikkaan osa-aikaisena ylifyysikkona Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Hän valmistui aikoinaan diplomi-insinööriksi lääketieteellisen tekniikan alalta Tampereen teknillisestä yliopistosta. Kuopioon sairaalafyysikon uralle hänet saivat houkuteltua professorit Jukka Jurvelin ja Rami Korhonen.

Julkusella on oma tutkimusryhmänsä sairaalan puolella.

—Alan kiinnostavimmat tutkimuskohteet tällä hetkellä ovat non-invasiivisten tutkimusmenetelmien puolella, kuten esimerkiksi neuromodulaation kliinisen tarkkuuden parantamisessa.

Neuromodulaatiolla hoidetaan masennus-, kipu- ja neurokirurgiapotilaita nykyään päivittäin.  Vuosien tutkimustyön tulos on saatu tuotua kliiniseen käyttöön ja potilaiden hyödyksi.

— Katse oltava tutkimuksen lopputuotteessa, potilaan saamassa hyödyssä. Tämä on mahdollista vain hyvän yritysyhteistyön kautta. Näin pääsemme mukaan laitekehitykseen, Julkunen toteaa.

—Teemme translationaalista tutkimusta, jossa laitteiden prototyyppejä ja uusia tutkimusmenetelmiä pyritään kehittämään kliiniseen käyttöön. Masennuksen hoidossa ovat meneillään kliiniset kokeet, ja olemme saaneet rahoitusta myös nivelkivun ja leikkaushoidon vaikutuksen tutkimukseen.

Julkusen mukaan lääketieteellisen fysiikan ja tekniikan alalle sopivat innovatiiviset ihmiset, jotka haluavat näyttää mitä osaavat ja käyttää taitojaan muiden hyödyksi.

—Mikä hienointa, työ ei ole suurimmaksi osaksi rutiinityötä, vaan itse ohjaudutaan ratkomaan ongelmia ja kehittämään koko sairaalafysiikan alaa. Koulutuksen aikana annetaan avaimet moneen, mutta itse voi päättää mihin suuntaan lähtee urallaan.

Professori Petro Julkunen, petro.julkunen@uef.fi

Painolaatuiset nimityskuvat, kuva1 ja kuva2

***

Petro Julkunen lääketieteellisen fysiikan ja tekniikan professoriksi  1.1.2022 alkaen toistaiseksi