UEF-tunnus.

Pankinjohtajalta merkittävä testamenttilahjoitus Itä-Suomen yliopiston syöpätutkimukselle

Nurmeksessa työskennellyt ja keväällä 2022 Porissa kuollut pankinjohtaja Martti Kettunen on tehnyt merkittävän testamenttilahjoituksen Itä-Suomen yliopistolle. Lahjoitus on määrältään 236 000 euroa.

Testamenttimääräyksen mukaan yliopiston tulee kohdentaa varat syöpäsairauksien tutkimukseen.

– Martin pitkäaikainen toive oli, että mahdollisimman monet suomalaiset voisivat päästä osallisiksi hänen testamenttilahjoituksestaan. Myös Martin sukulaiset olivat täysin samaa mieltä siitä, että testamenttiin kirjattu viimeinen tahto tulee toteuttaa, kertoo testamentin toimeenpanija, varatuomari Mikko Paananen.

– Syöpätaudit ovat ikääntyvän väestömme merkittävä ongelma myös Itä-Suomessa. Olemme hyvin kiitollisia lahjoituksesta, joka mahdollistaa syöpätautien tutkimuksen kehittämisen osana kasvavaa syöpätautien tutkimusyhteisöämme, toteaa yliopiston terveystieteiden tiedekunnan dekaani Jussi Pihlajamäki.

Yliopiston Monitieteinen syöpätutkimus (CANCER) -tutkimusyhteisössä tutkitaan muun muassa syövän syntymekanismeja ja etsitään uusia ratkaisuja hoidolle vastustuskykyisiin syöpiin. Tutkimusyhteisö kehittää myös syövän ennaltaehkäisyä ja entistä kohdennetumpaa hoitoa.

Dekaani Jussi Pihlajamäki, p. 050 344 0187, jussi.pihlajamäki(a) uef.fi

Varatuomari Mikko Paananen, puh. 0400 817 036