Nainen kirjoittaa muistiinpanoja.

Opintopolun teknisellä vialla vähäiset vaikutukset Itä-Suomen yliopiston opiskelijavalintaan

Opetushallituksen verkkopalvelun virhe kosketti alkujaan neljää Itä-Suomen yliopistoon hyväksyttyä hakijaa ja varasijoille jääneitä hakijoita.

Opetushallituksen ylläpitämässä Opintopolku-palvelussa on havaittu korkeakoulujen ensikertalaisuustietojen siirtymiseen liittyvä virhe, jonka vuoksi osa hakijoista on voinut tulla virheellisesti hyväksytyksi korkeakouluun todistusvalinnassa. Tietojen siirtymiseen liittyvä virhe on korjattu. Opetushallitus tiedotti teknisestä viasta ja sen korjauksesta 25.5.2023.

Itä-Suomen yliopiston opiskelijavalintaan teknisellä vialla ei ole suoranaisia vaikutuksia. Opintopolun virheen takia kukaan ensikertalainen hakija ei ole menettänyt opiskelupaikkaansa Itä-Suomen yliopistossa. Ajanjaksolla ennen virheen huomaamista (19.5.–23.5.) yhdessä yliopiston hakukohteessa on ollut neljä virheellisesti hyväksyttyä hakijaa, jotka eivät kuitenkaan ole enää Itä-Suomen yliopistoon hyväksyttyinä, koska he ovat tulleet hyväksytyksi ylemmälle hakutoiveelleen. Muissa hakukohteissa virheen kohteiksi joutuneet hakijat ovat varasijoilla.

– Tämä virhe on erittäin harmillinen, ja pahoittelemme siitä aiheutunutta mielipahaa ja vaivaa niille, jotka ovat saaneet väärän opiskelijavalintatuloksen tai varasijan todistusvalinnassa. Yliopistot ovat yhdessä linjanneet, miten tekniset virheet korjataan hallintolaissa säädetyllä tavalla, akateeminen rehtori Tapio Määttä sanoo.

Määtän mukaan todistusvalinnat jouduttiin vian vuoksi keskeyttämään, minkä vuoksi hakijat joutuivat osallistumaan joidenkin alojen valintakokeisiin ilman tietoa todistusvalinnan tuloksista. Kun ongelma on nyt korjattu, todistusvalintoja on päästy jatkamaan ja hakijat saavat todistusvalintojen tulokset ennen valintakokeita.

Opintopolku on Opetushallituksen palvelu, jossa suomalaiset oppilaitokset ja korkeakoulut ylläpitävät omien koulutustensa tietoja. Korkeakoulujen yhteishaussa voi hakea ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin. Hakeminen tapahtuu Opintopolku-palvelussa täytettävällä hakulomakkeella. Opetushallitus pahoittelee palvelun virhettä ja selvittää valtakunnallisesti, kuinka isoa osaa hakijoista vika koskettaa.

Tapio Määttä, akateeminen rehtori, Itä-Suomen yliopisto, tapio.maatta@uef.fi

Itä-Suomen yliopiston hakijapalvelut: hakijapalvelut@uef.fi