Seurue kilistelee olutpulloja

Nuorten päihteidenkäyttöön kehitetään mini-interventio Lastentautien tutkimussäätiön tuella

Itä-Suomen yliopiston nuorisopsykiatrian professori Tommi Tolmunen on saanut Lastentautien tutkimussäätiöltä 40 000 euron apurahan tutkimukseen, jonka tavoitteena on kehittää nuorten päihteiden käytön varhaista tunnistamista ja mini-interventiota sekä tutkia, aiheuttavatko nuorten psyykkiset sairaudet muutoksia aineenvaihduntaan. Tutkimus koostuu kahdesta eri tutkimusosiosta. Ensimmäisessä on tavoitteena tehostaa nuorten päihteidenkäytön havaitsemista ja toisessa löytää alkaviin psyykkisiin sairauksiin liittyviä aineenvaihdunnallisia muutoksia.

Tolmunen kehittää nuorten päihteidenkäytön havaitsemiseen menetelmää, jolla voidaan tunnistaa varhainen päihteidenkäyttö ja tehdä siihen välitön mini-interventio. Tavoitteena on, että kaikilla koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon ammattilaisilla olisi parin vuoden päästä käytössään työkaluja puuttua päihteidenkäyttöön mini-interventiolla jo varhaisessa vaiheessa.

– Monelle nuorelle mini-interventio riittää, kun se tehdään varhain, Tolmunen sanoo.

– Tutkimuksen toisessa osiossa selvitämme, liittyykö nuorten psyykkisiin sairauksiin aineenvaihdunnallisia muutoksia. Parhaimmillaan tämä auttaisi ennustamaan sairauden kulkua ja löytämään sairauksiin yksilöllisiä hoitokeinoja, kuten syöpähoidoissa on jo yleistä. Säästettäisiin paljon inhimillistä hätää, kun toimivan hoidon löytyminen nopeutuisi eikä sairastuneen tarvitsisi esimerkiksi kokeilla monia eri lääkkeitä, Tommi Tolmunen kertoo.

Lastentautien tutkimussäätiö myönsi lähes 2 miljoonaa euroa apurahoja lasten terveyteen ja hyvinvointiin kohdistuvaan tieteelliseen tutkimukseen.  Itä-Suomen yliopiston tutkijoista myös Jani Liimatta sai apurahan kansainväliseen yhteistyöhön, Satu Seppä kliinikkotutkijan apurahan sekä Marjut Haapanen ja Tina Salmi apurahan väitöskirjan tekemiseen.

Kaikki Lastentautien tutkimussäätiön myöntämät apurahat vuodelle 2022 löytyvät täältä.

Tommi Tolmunen, nuorisopsykiatrian professori, Itä-Suomen yliopisto, p. 044 717 2994

Tor Bergman, hallituksen puheenjohtaja, Lastentautien tutkimussäätiö, p. 040 555 4414