UEF-liput.

Natolta rahoitus kansainväliseen turvallisuusseminaariin Joensuuhun

Itä-Suomen yliopistossa järjestetään syksyllä turvallisuusuhkien parempaan ymmärtämiseen ja niiden ehkäisyyn tähtäävä seminaari, joka tuo Joensuuhun 40 alan kansainvälistä huippua. 1.–3.10.2024 järjestettävässä seminaarissa keskitytään turvallisuuden inhimillisiin ja sosiaalisiin puoliin ja pyritään vastaamaan Venäjän Euroopalle ja Natolle aiheuttamiin moninaisiin turvallisuusuhkiin.

Tapahtuma on saanut 44 000 euron rahoituksen Naton nousevien turvallisuusuhkien tutkimukseen keskittyvästä ohjelmasta Science for Peace and Security Programme (SSP). Ohjelmasta haettava rahoitus on erittäin kilpailtua.

Seminaarin järjestävä professori Jussi P. Laine pitää Natolta saatua apurahaa merkittävänä tunnustuksena Itä-Suomen yliopiston rajatutkimukselle. Seminaarin myötä alkaa valmistelu monivuotisen Naton tutkimusrahoituksen hakemiseen.

– Seminaarin ideana on vankistaa kokonaisturvallisuuden merkitystä. Turvallisuus ei tarkoita vain rautaa rajalle, vaan vaatii monien eri toimijoiden panosta. Pyrimme tuomaan näitä toimijoita yhteen, kertoo Laine.

Kokonaisturvallisuus näkyy ihmisten arjessa

Tapahtumassa turvallisuutta käsitellään kokonaisuutena, johon kuuluu nykyisen turvallisuustilanteen arvoiminen, turvallisuusuhkiin ja kriisitilanteisiin varautuminen, niissä toimiminen sekä tilanteisiin mukautuminen. Yhtenä näkökulmana seminaarissa on se, millaiset turvallisuuteen liittyvät päätökset ja toimenpiteet saavat ihmiset tuntemaan olonsa turvalliseksi. Kriisitilanteet vaikuttavat merkittävällä tavalla siihen, miten ihmiset kokevat turvallisuuden arkielämässään.

Rajatutkimuksen merkitys on noussut suureen arvoon Suomen itärajan tilanteen ja Venäjän käyttäytymisen sekä Suomen Nato-jäsenyyden seurauksena. Tapahtumassa tuotetaan uutta tietoa tähän ajankohtaiseen teemaan.

Seminaarin osallistujilla ja puhujilla on asiantuntemusta sekä Euroopan tämänhetkisestä turvallisuustilanteesta että Venäjän sisäisestä kehityksestä ja motiiveista, joiden ymmärrystä tarvitaan uhkien aikaisen havaitsemisen tehostamiseen ja tulevaisuuden haasteiden ennakointiin. Osallistujia on odotettavissa muun muassa Rajavartiolaitokselta, Ulkopoliittisesta instituutista, Maanpuolustuskorkeakoulusta ja maakuntaliitoista.

Avainsanat