Itä-Suomen yliopiston liput.

Murrenäytteitä karjalan kielestä tuoreessa kirjassa – julkistamistilaisuus 6. maaliskuuta

Karjalan Sivistysseura on julkaissut karjalan kielen Tävvel kielel -murrenäytekokoelman, joka sisältää runsaat 17 tuntia rajakarjalaisten puhumaa karjalan kieltä. Kirja antaa nykykarjalan puhujille mahdollisuuden kuunnella, lukea, opiskella sekä vahvistaa omaa kieliosaamistaan. Kokoelmasta löytyy myös tietoa ihmisten elämäntavoista ja ajatuksista.

Kertojia kirjassa on kaikkiaan 38, ja he ovat syntyneet Ilomantsin itäisimmissä kylissä, Korpiselässä, Impilahdella, Suistamolla, Suojärvellä ja Salmissa. Toisen maailmansodan jälkeen, kun Raja-Karjala menetettiin Neuvostoliitolle, heidät asutettiin muualle Suomeen suomenkielisten joukkoon. Siksi karjalan kieleen on sekoittunut jonkin verran suomeakin. Murrenäytteet on äänitetty 1960- ja 1970-luvuilla, jolloin useimmat haastatellut olivat jo ikäihmisiä.

Tävvel kielel -kirjan julkistamistilaisuus pidetään keskiviikkona 6.3.2024 klo 12.00–14.00 Itä-Suomen yliopiston humanistisessa osastossa Agora-rakennuksen salissa AG106 (Yliopistokatu 4, Joensuu).

Alkuperäisäänitteet löytyvät Kotimaisten kielten keskuksen verkkosivuilta, joilta niitä voi kuunnella vapaasti. Kirja palvelee erityisesti karjalan kielen tutkimusta ja opetusta, mutta kirjassa ohjeistetaan muitakin, miten kielitieteellistä litterointia luetaan.

– Ääninäytteet auttavat oppimaan karjalan kielen ääntämystä, jos se ei ole ennestään tuttua tai jos se on jo unohtunut. Teksteihin on lisätty harvinaisimpien sanojen merkityksenselityksiä, ja kirjan lopussa on lisäksi sanahakemisto, kertoo emeritaprofessori Marjatta Palander, yksi kirjan kirjoittajista.

Tutkijalle näytekokoelma paljastaa, millainen siirtymäalue Raja-Karjala on: Ilomantsista itään ja etelään päin edettäessä varsinaiskarjalan etelämurteen joukkoon ilmaantuu vähitellen livvinkarjalan piirteitä, kunnes alueen eteläosissa Salmissa puhe on jo täysin livvinkarjalaa.

Karjalan kieli on aina ollut käyttökieli, mutta pienuutensa ja uhanalaisuutensa takia se tarvitsee elääkseen uusia puhujia ja kirjoittajia sekä käyttöyhteyksiä. Myös nykypäivän sanoja tarvitaan lisää. Itä-Suomen yliopistossa on toiminut vuodesta 2021 lähtien karjalan kielen elvytyshanke, joka päättyy 2024. Vaikka karjalan asema on heikko, on se myös kehittyvä ja elinvoimainen kieli, jota pitävät esillä elvytyshankkeen lisäksi lukuisat yhdistykset, yksityishenkilöt ja kieliaktivistit.

Henna Massinen, Marjatta Palander ja Vesa Koivisto: Tävvel kielel. Raja-Karjalan murrelukemisto. 2024, 352 s.

Murrenäytteet

Emeritaprofessori Marjatta Palander, marjatta.palander(at)uef.fi