Silmätipat.

Miljoonan euron lahjoitus KYSille silmäsairauksien tutkimukseen

Kuopion yliopistollinen sairaala on saanut lähes miljoonan euron testamenttilahjoituksen silmäsairauksien tutkimukseen.

– Lahjoitus mahdollistaa entistä voimakkaamman panostuksen näkövammaisuutta aiheuttavien silmäsairauksien tutkimukseen. Silmänpohjan ikärappeuma on näistä tällä hetkellä merkittävin sairaus, kertoo ylilääkäri, Itä-Suomen yliopiston silmätautiopin professori Kai Kaarniranta.

Osaamiskeskusjohtaja Aarno Dietzin mukaan lahjoitus on osoitus silmäklinikassa saadusta hyvästä potilaslähtöisestä hoidosta ja silmätutkimuksen näkyvyydestä.

KYSissä on tehty kansainvälisesti korkeatasoista tutkimusta ja kliinisiä lääketutkimuksia silmäsairauksissa jo vuosikymmenien ajan. Keskeisimpänä tutkimuskohteena on silmänpohjan ikärappeuma.

– Teemme tiivistä yhteistyötä Itä-Suomen yliopiston kanssa. Tutkimusongelmia lähestytään poikkitieteellisesti useilla solumalleilla, eläinmalleilla ja laajalla potilasaineistolla geeneistä kudosanalytiikkaan. Kansallisen ja kansainvälisen tutkimusyhteistyön jatkaminen ja vahvistaminen sekä tutkijakoulutus ovat tärkeässä asemassa, Kaarniranta painottaa.

Ylilääkäri, professori Kai Kaarniranta, puh. 044 059 3290