UEF-liput.

Mikä on ihminen? – Karjalan teologisen seuran symposiumissa syvennytään ihmisyyteen 5.–6. helmikuuta

Karjalan teologisen seuran (KTS) tämänvuotinen symposiumi kokoaa useiden alojen asiantuntijat yhteen pohtimaan Itä-Suomen yliopistolle 5.–6. helmikuuta mikä on ihminen – relationaalisena, eettisenä ja uskonnollisena toimijana. Symposiumissa käsiteltäviä aiheita ovat muun muassa teologinen ihmiskuva, ihmisen rajallisuus tekoälyn ja sotateknologian aikakaudella sekä ihmisen toiminnan arvosidonnaisuus.

Symposiumi on jatkumoa KTS:n suuria yleisömääriä keränneille tapahtumille. Joka toinen vuosi järjestettävästä symposiumista on tullut KTS:n tärkein toimintamuoto ja eräänlainen tavaramerkki.

– Kaksi vuotta sitten symposiumi järjestettiin koronapandemian takia poikkeuksellisesti etäyhteydellä. Nyt tavoitteenamme on saada ihmiset jälleen liikkeelle Joensuuhun. Haluamme tarjota korkeatasoisen tieteellisen tapahtuman, jolla on paljon annettavaa myös akateemisen maailman ulkopuolelle, kertoo KTS:n symposiumityöryhmän puheenjohtaja Laura Kallatsa.

Ihmisyyden ympärillä

Symposiumit ovat vuodesta toiseen käsitelleet suuria teemoja. Kallatsan mukaan tämän vuoden teema ”Ihminen” keksittiin jo kaksi vuotta sitten edellisen symposiumin jälkimainingeissa. Ihminen on aiheena moniulotteinen ja kiinnostava.

– Ihminen on myös syvästi teologinen teema ja siksipä tapahtumamme ohjelma muotoutuukin neljän kysymyksen ympärille: kuka ihminen on, miten hän suhtautuu muihin, missä hän kulkee ja miten hän elää, Kallatsa taustoittaa.

Symposiumissa kuullaan ja keskustellaan muun muassa teologisesta ihmiskuvasta, katsomusten kentän muutoksesta, vammaisuudesta ja ihmisarvosta, ihmisen ja eläimen välisestä suhteesta sekä elämänkulusta. Tapahtumassa kuullaan esityksiä myös tekoälystä, ihmisarvosta sekä ruoka-avun nykytilasta. Puhujina ovat muun muassa entinen eduskunnan puhemies Anu Vehviläinen, piispa Mari Parkkinen sekä professori Jaana Hallamaa.

Vapaaehtoista yhteistyöhön perustuvaa toimintaa

Ihminen-symposiumi rakentuu vapaaehtoisvoimin ja yhteistyökumppaneiden tuen avulla. Taloudellisesti Ihminen-symposiumia ovat tukemassa Kuopion hiippakunta, Mikkelin hiippakunta, Suomen ortodoksinen kirkko, Joensuun evankelis-luterilainen seurakuntayhtymä, Ortodoksisen kulttuurin säätiö, Pohjois-Karjalan teologipiiri ja Kuopion evankelis-luterilainen seurakuntayhtymä.

Symposiumi järjestetään Itä-Suomen yliopiston Aurora II -rakennuksen salissa AU100. Symposiumi on tarkoitettu seurakuntien työntekijöille, teologian ja muiden alojen yliopisto-opiskelijoille sekä kaikille muille aiheesta kiinnostuneille. Aiemmin symposiumit ovatkin keränneet satoja kiinnostuneita kuulijoita ja olleet niin ollen yksi suurimmista tieteellisistä tapahtumista Itä-Suomen yliopistossa.

Karjalan teologinen seura on Joensuussa 2003 perustettu tieteellinen seura. Se on järjestänyt vuodesta 2005 lähtien yhteensä yhdeksän symposiumia.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Tapahtuman tarkemmat tiedot: https://www.uef.fi/fi/tapahtuma/karjalan-teologisen-seuran-symposium-ihminen-teemalla ja https://www.karjalanteologinenseura.fi/symposiumi-2024/ohjelma/

Karjalan teologisen seuran puheenjohtaja Heta Hurskainen, heta.hurskainen(at)uef.fi, p. 046 922 2195
Symposiumityöryhmän puheenjohtaja Laura Kallatsa, laura.kallatsa(at)gmail.com
Symposiumisihteeri Henna Niemelä henna.niemela(at)uef.fi, p. 044 0211026