Yleisöä Maailma-symposiumissa

Maailmankatsomukset, ihmisen toiminta ja tulevaisuuden näköalat keskusteluissa Maailma-symposiumissa 10.–11. helmikuuta

Useiden alojen asiantuntijat pohtivat maailmankatsomuksien ja ihmisen maailmassa toimimisen teemoja Karjalan teologisen seuran (KTS) järjestämässä symposiumissa Joensuussa 10.–11. helmikuuta. Itä-Suomen yliopistossa pidettävän symposiumin teemana on maailma. Käsiteltäviä aiheita ovat muun muassa ihmistenväliset konfliktit, kirjallisuuden ja todellisuuden suhde, kirkkojen ekologinen ajattelu sekä luonnonsuojelun paikalliset kysymykset.

KTS:n yhteistyökumppaneina ovat yliopiston lisäksi Kuopion ja Mikkelin luterilaiset hiippakunnat sekä Kuopion ja Karjalan ortodoksinen hiippakunta.

Symposiumi on jatkumoa KTS:n suuria yleisömääriä keränneille tapahtumille. Symposiumeista onkin tullut KTS:n tärkein toimintamuoto ja eräänlainen tavaramerkki. Tälläkin kertaa mukana on nimekäs asiantuntijajoukko, joka on lähtenyt mukaan talkooperiaatteella.

– Tavoitteenamme on edistää monitahoista keskustelua tärkeistä ja laajasti kiinnostavista yhteiskunnallisista aiheista. Monet ajankohtaiset ympäristöön, maailmanpoliittiseen tilanteeseen ja maailmankatsomuksiin liittyvät kysymykset ovat luonteeltaan globaaleja. Maailma on teema, joka yhdistää ihmisiä toisiinsa, myös täällä Pohjois-Karjalassa, perustelee KTS:n puheenjohtaja Pekka Metso tämänkertaisen symposiumin teemaa.

Poikkitieteellinen katsaus maailmaan

Symposiumin draamankaari rakentuu maailmojen luomisesta ihmisen toimintaan ja tulevaisuuden näköaloihin. Teemaa tarkastellaan monesta eri näkökulmasta ja poikkitieteellisesti.

Ihmisestä, ihmisyydestä ja maailmojen kohtaamisesta puhuvat piispa, dosentti Jari Jolkkonen, kirkollisen työn koordinaattori Katri Härkönen, konfliktinratkaisujärjestö CMI:n neuvonantaja, FT Elisa Tarnaala ja rovasti Heikki Huttunen. Teemaa tarkastellaan muun muassa yhteiskunnallisen osallistumisen, uskontojen välisen dialogin ja rauhanrakentamisen näkökulmien kautta.

Myös retriittipappi, TT Pauliina Kainulaisen johtamassa paneelikeskustelussa keskitytään ihmisen maailmassa toimimisen teemaan otsikolla Ihminen ja ympäristö Pohjois-Karjalassa. Keskustelijoina ovat Suomen luonnonsuojeluliiton Pohjois-Karjalan piirin puheenjohtaja Anna Lehtinen, kaavoituspäällikkö Juha-Pekka Vartiainen ja tutkija, FT Ville Vuorio.

– Oma lähiympäristö on aihe, joka koskettaa ja herättää mielipiteitä. Tavoitteenamme on luoda puitteet hyvälle keskustelulle, jossa maakunnan näkymiä käsitellään toisiaan ruokkivista näkökulmista, Pekka Metso kertoo.

Katsauksia erilaisiin todellisuuksiin tuovat puheissaan esiin professori Serafim Seppälä, kääntäjä Kersti Juva ja kirjailija Antti Salminen.

– Ihmisellä on ihmeellinen kyky luoda todellisuuksia taiteen keinoin. Oma taiteenlajinsa on kielentää näitä maailmoja toisille kielille. Kirjallisuudessa luodut vaihtoehtoiset todellisuudet myös asettavat reaalitodellisuuden toisinaan vakavan kritiikin kohteeksi, Pekka Metso toteaa.

Symposiumin lopuksi suunnataan katse eteenpäin, kun tulevaisuuden näköaloista puhuvat keksijä Perttu Pölönen, yliopistonlehtori, FT Taina Kinnunen ja symposiumin päättävä piispa Kaisamari Hintikka.

– Vaikka tulevaisuudesta ei voi sanoa varmuudella mitään tarkkaa, erilaiset visiot ja projektiot vaikuttavat siihen, millä tavoin tulevaisuuteen asennoidutaan. Kenties tulevaisuus osaltaan myös määrittyy sen mukaan, miten siihen suhtaudumme. On eri asia asennoitua tulevaan epävarmuudella kuin toiveikkuudella. Uskoakseni symposiumimme vahvistaa jälkimmäistä, Metso arvelee.

Symposiumi järjestetään Itä-Suomen yliopiston Aurora II -rakennuksen salissa AU100. Symposiumi on tarkoitettu seurakuntien työntekijöille, teologian ja muiden alojen yliopisto-opiskelijoille sekä kaikille muille aiheesta kiinnostuneille.

Karjalan teologinen seura on Joensuussa 2003 perustettu tieteellinen seura. Se on järjestänyt vuodesta 2005 lähtien yhteensä seitsemän symposiumia. Edellisen kerran, helmikuussa 2018 teemana oli Valta ja se keräsi noin 215 osanottajaa.

Puheenjohtaja, apulaisprofessori Pekka Metso, pekka.metso(at)uef.fi, p. 0294452651
Sihteeri Noora Palmi, ktssihteeri(at)gmail.com, p. 044 055 3737