UEFin liput.

Martti Hämäläinen -palkinto lääketieteen tohtori Aino Rönkälle

Pohjois-Savon Lääkäriyhdistys on myöntänyt vuoden 2020 Martti Hämäläinen -palkinnon lääketieteen tohtori Aino Rönkälle. Palkinto jaettiin Itä-Suomen Lääketiedetapahtuman avajaisissa keskiviikkoaamuna 23.9.2020. Pohjois-Savon Lääkäriyhdistys ry jakaa vuosittain Martti Hämäläisen nimeä kantavan tunnustuspalkinnon nuorelle tutkijalle kannustukseksi tutkijan uralle. Palkinnonsaajan valinnan tekee yhdistyksen hallitus sille toimitettujen esitysten perusteella. Palkinnon suuruus on 5 000 euroa.

Aino Rönkä väitteli lääketieteen tohtoriksi allergisten sairauksien immunologisista mekanismeista Itä-Suomen yliopistosta vuonna 2015. Hän aloitti tieteellisen tutkimustyön jo 20-vuotiaana vuonna 2007 ja syventyi lääketieteen perusopintojen ohessa monimutkaisiin laboratoriomenetelmiin, joita tarvitaan immunologisessa tutkimustyössä. Kaksi hänen väitöskirjatyönsä aikana syntynyttä julkaisua on julkaistu allergiatutkimuksen arvostetuimmassa julkaisusarjassa (Journal of Allergy and Clinical Ophthalmology, IF-vaikuttavuuskerroin 14.11).

Väitöksen ja perhevapaiden jälkeen Aino Rönkä on aloittanut erikoistumiskoulutuksen syöpätautien ja sädehoidon erikoislääkäriksi. Kliinisessä työssä hän on osoittanut hallitsevansa syvällisesti tieteellisen ajattelun: Tämä on näkynyt esimerkiksi hänen tavassaan hakea erilaisille hoitokäytännöille perusteluja ja tarvittaessa kyseenalaistaa heikosti perusteltuja toimintamalleja.

Viime aikoina Rönkä on ollut käynnistämässä kunnianhimoista seurantatutkimusta monikeskusasetelmassa. Tarkoitus on selvittää veri- ja kudosnäytteistä niitä tekijöitä, jotka ennustavat immuno-onkologisten syöpähoitojen tehoa. Immuno-onkologiset hoidot ovat erittäin lupaava, monissa syöpämuodoissa käytettävä uusi hoitomuoto. Näillä hoidoilla saavutetaan osalla levinnyttä syöpää sairastavia potilaita hyvin pitkiä hoitovasteita ja mahdollisesti jopa taudin pysyvä paraneminen. Valitettavasti suurin osa potilaista saa ainoastaan hoidon haitat. Kun otetaan huomioon myös se, että hoidot ovat hyvin kalliita, olisi ensiarvoisen tärkeää kyetä jo hoitoa suunnitellessa tunnistamaan ne potilaat, jotka hoidosta hyötyvät. Tutkimusta rahoitetaan Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen ja KYS Tutkimussäätiön apurahalla.

Oman tutkimuksensa lisäksi Rönkä on mukana eri onkologian aihealueiden tutkimushankkeissa, kuten keuhkosyövän, rintasyövän, lymfoomien ja palliatiivisen onkologian tutkimuksessa. Hän ohjaa kahta väitöskirjatutkimusta ja useita syventäviä opintoja.

Lisäksi Aino Rönkä on perustelujen mukaan monialaisesti lahjakas, aktiivinen ja motivoitunut lääkäritutkija.