Serkun väitöstilaisuus sytytti kipinän, joka johti Marleena Rytiojan kasvatustieteen tohtoriksi. Matka toi mukanaan haasteita, mutta myös rohkeutta, itsevarmuutta ja uuden oppimisen iloa.
1. Kerro omin sanoin taustastasi – mitä olet opiskellut ja millainen polku johti tohtoriopintoihin?
Olen valmistunut kasvatustieteen maisteriksi pääaineenani erityispedagogiikka. Innostus tohtorin tutkintoon syntyi jo teini-iässä. Olin seuraamassa serkkuni kauppatieteen väitöstilaisuutta. En ymmärtänyt tilaisuudesta mitään, mutta tilaisuus oli niin hieno, että päätin haluavani itsekin joskus väitellä. Aloin pohtimaan väitöskirjan tekemistä melko pian maisteriksi valmistumiseni jälkeen. Itä-Suomen yliopistosta löytyi iso tutkimusaineisto, johon kaivattiin tekijöitä ja aloin sen pohjalta työstämään väitöskirjaani.
2. Mikä on tutkintosi (tutkinnon nimi ja pääaine)?
Tutkintoni on kasvatustieteen tohtori ja pääaineeni on erityispedagogiikka
3. Mikä sai sinut hakemaan tohtorikoulutukseen juuri tällä alalla ja tässä yliopistossa?
Jatkoin tohtorin tutkinnon samasta pääaineesta, josta olen tehnyt maisterin tutkinnon. Tämä tuntui mielestäni luontevalta ja tarkoituksenmukaiselta myös tulevan työllistymisen kannalta. Itä-Suomen yliopisto oli juuri kerännyt ison tutkimusaineiston, johon kaivattiin tutkijoita. Tämän perusteella oikeastaan päädyin Itä-Suomen yliopistoon. Itä-Suomen yliopistossa on myös vahvaa erityispedagogiikan osaamista ja tutkimusta. Myös ilmapiiri vaikutti hyvältä ja kannustavalta jatko-opintoja ajatellen.
4. Mikä oli haastavinta väitöskirjatyössä?
Haastavinta väitöskirjatyössä oli tutkimusrahoituksen hakeminen ja sen saaminen. Päivätyön ohella tutkimus ei oikein päässyt edistymään ja vaati rahoitusta, jotta tutkimustyöhön pystyi keskittymään täysin. Tutkimusapurahoista käydään kovaa kilpailua.
5. Mikä oli palkitsevinta tohtoripolullasi?
Uuden oppiminen, uusien asioiden löytäminen ja niiden pohtiminen. Oli myös palkitsevaa, kun joutui menemään oman mukavuusalueen ulkopuolelle monessakin asiassa. Lisäksi se, kun näkee konkreettisesti oman työnsä jäljen ja huomaa sen merkittävyyden.
Väitöskirjatyö on vahvistanut työelämävalmiuksia, esimerkiksi kykyä pitkäjänteiseen työhön, itsensä johtamiseen sekä suurten asiakokonaisuuksien hallitsemiseen.
Marleena Rytioja
Kasvatustieteen tohtori
6.Miten tohtoripolku vaikutti sinuun ammatillisesti tai henkilökohtaisesti?
Tohtoriksi väittelemisen myötä olen uskaltautunut myös ammatillisesti hakeutua tehtäviin, joissa mennään oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Väitöskirjatyö on antanut itsevarmuutta ja rohkeutta tarttua haasteisiin. Se on auttanut myös analyyttisen ajattelun kehittymisessä ja ottamaan ajattelussa monia erilaisia näkökulmia huomioon.
7.Miten urasi on edennyt tohtoroitumisen jälkeen?
Olen väitellyt vasta vuosi sitten, joten olen melko tuore tohtori. Väitöskirjan valmistumisen jälkeen aloitin varhaiserityiskasvatuksen koordinaattorina Espoon kaupungilla.
8.Miten olet voinut hyödyntää tohtorintutkintoa työelämässä?
Tohtorin tutkintoa arvostetaan työelämässä. Väitöskirjatyö on vahvistanut työelämävalmiuksia, esimerkiksi kykyä pitkäjänteiseen työhön, itsensä johtamiseen sekä suurten asiakokonaisuuksien hallitsemiseen. Olen pystynyt hyödyntämään myös tutkimukseni tuloksia omassa työssäni.
9.Mikä on parasta työelämässä tällä hetkellä?
Uuden oppiminen ja uusien kokonaisuuksien haltuunotto. Nautin myös analyyttisistä keskusteluista, asioiden pohtimisesta ja itseni haastamisesta. Myös tietynlainen joustavuus ja mahdollisuus tehdä ajattelutyötä.
10.Mitä neuvoja antaisit tohtorikoulutusta harkitsevalle?
Ensinnäkin kannattaa ehdottomasti hakeutua, mikäli olet kiinnostunut. En kadu lainkaan väitöskirjan tekemistä ja kulkisin saman polun ehdottomasti uudelleen. Matka on opettavainen, ikimuistoinen sekä omaa osaamista vahvistava. Kannattaa myös hakea tutkimusrahoitusta hyvissä ajoin, jotta tutkimuksen pariin pääsee paneutumaan jo heti alkuvaiheessa täysillä. Lisäksi kannatta muistaa, ettei väitöskirjan tekemistä kannata ottaa liian tosissaan. Tutkimustyöhön kannattaa suhtautua ilolla, nauttia siitä ja ottaa irti kaikki se uuden oppimisen ilo, mitä se sinulle tulee antamaan.