Juoksija.

Liikunnan tutkija ei voi koskaan pysähtyä

Mitä yhteistä on jääkiekkoilijoiden luistelun biomekaniikalla, sairaanhoitajien unella ja yksikammioisella sydämellä? Näitä ja monia muita aiheita tutkitaan liikunta- ja urheilulääketieteen väitöshankkeissa, joita tutkijat esittelivät kevätseminaarissaan Kuopiossa.

–  Haluamme muidenkin tietävän mitä täällä tutkitaan, avata mahdollisuuksia tutkijoiden ja liikunnan ammattilaisten yhteistyöhön ja antaa ideoita opinnäytetyön aiheita etsiville, kertoi tilaisuutta isännöinyt MSc Juuso Jussila.

Teemaan sopi, että esiintyjät valottivat aluksi opiskelu- ja työuransa lisäksi hengästyttäviä urheilu- ja liikuntataustojaan.  Tutkijan uraa harkitseville tarjolla oli myös tietoa tieteenteon lähtökohdista ja tutkijan urapolusta Itä-Suomen yliopistossa.

– Tieteentekijä ei voi koskaan pysähtyä paikalleen, muistutti terveysliikunnan dosentti Mika Venojärvi. Tutkijaksi mielivän pitää hänen mukaansa olla innokas oppimaan koko ajan uutta, sillä tämän päivän taidoilla ei ehkä enää pärjää muutaman vuoden päästä.

Venojärvi avasi esityksessään myös mahdollisia näkymiä liikuntalääketieteen tutkimukseen vuonna 2030. – Liikunnan terveysvaikutusten biologisissa mekanismeissa riittää varmasti edelleen selvitettävää. Esimerkiksi lihaskudoksesta liikunnan myötä erittyvistä hormonien kaltaisista yhdisteistä, ekserkiineistä, saadaan koko ajan uutta tietoa. Multiomiikkateknologian ansiosta voidaan myös laajentaa näkökulmaa yksittäisten kudosten tutkimisesta koko kehon tasolle, eri kudosten välisiin vuorovaikutuksiin, joihin liikunta vaikuttaa.

Tutkimusta tarvitaan Venojärven mukaan myös siitä, miten liikunnan hyödyt saadaan vietyä käytäntöön ja terveydenhuollon asiakkaat hoitamaan terveyttään liikkumalla. – Tekoäly taas voi mahdollistaa esimerkiksi urheiluvammojen ennustamisen ja yksilöllisemmät hoitosuunnitelmat.

Edessä vas. Samu Sorola, Sanna Mattila-Rautiainen, Marika Orava ja Marko Luostarinen. Takana vas. Juuso Jussila, Mika Venojärvi, Kim Lesch ja Tuula Martiskainen.
Seminaarin esiintyjistä edessä vas. Samu Sorola, Sanna Mattila-Rautiainen, Marika Orava ja Marko Luostarinen. Takana vas. Juuso Jussila, Mika Venojärvi, Kim Lesch ja Tuula Martiskainen.