Juoksijoita lähdössä liikkeelle.

Liian monella kilpaurheilu uhkaa lisääntymisterveyttä

• Teksti Ulla Kaltiala | Kuvat Raija Törrönen ja Mostphotos

Moni urheilija tavoittelee menestystä lisääntymisterveytensä kustannuksella. – Tämä koskee sekä miehiä että naisia. Kilpatason harjoittelu voi vaikuttaa sukupuolihormonien tuotantoon ja lastensaantimahdollisuuksiin, toteaa professori Anthony Hackney.

Hackney tarkastelee tutkimuksessaan elämäntapojen ja stressitekijöiden kuten liikuntaharjoittelun vaikutusta lisääntymisterveyteen. Perimmäinen kysymys on, miten turvata urheilussa sekä suorituskyky että terveys. – Tähän asti olen tutkinut aihepiiriä aikuisilla, mutta nyt toiveena on yhdistää omiin aineistoihimme kuopiolaisesta Lasten liikunta ja ravitsemus -tutkimuksesta saatua tietoa.

Anthony Hackney toimii liikuntafysiologian ja -ravitsemuksen professorina Pohjois-Carolinan yliopistossa Chapel Hillissä USA:ssa. Kuopioon hänet toi Fulbright Saastamoinen Distinguished Chair in Health Sciences -apuraha, joka on tarkoitettu amerikkalaisille huippututkijoille erityisesti terveystieteiden tutkimusyhteistyön edistämiseksi. Kaksivuotinen apuraha mahdollistaa toistuvat vierailut Itä-Suomen yliopistossa. Ensimmäinen vierailu oli syksyllä 2023, jolloin Hackney vietti Kuopion kampuksella kuusi viikkoa. Vierailua isännöi professori Timo Lakka biolääketieteen yksiköstä.

Lakka johtaa käynnissä olevaa Lasten liikunta ja ravitsemus (PANIC) -tutkimusta, joka on kontrolloitu liikunta- ja ravitsemusinterventiotutkimus laajassa väestöpohjaisessa lapsiaineistossa. Osallistujia on seurattu takautuvasti sikiöajasta lähtien ja etenevästi nuoruusikään saakka. – Tutkimuksessa on tarkasteltu esimerkiksi elämäntapojen, lihavuuden ja kansantautien riskitekijöiden välisiä yhteyksiä. Omasta puolestani olen kiinnostunut näkemään, voivatko jo lapsuuden elämäntavat vaikuttaa myös lisääntymistoimintoihin, Hackney kertoo.

Anthony Hackley.
Anthony Hackney.