Potilas sairaalasängyssä

Lievä umpilisäketulehdus voi parantua itsestään

Hiljattain julkaistun suomalaistutkimuksen mukaan lievä umpilisäketulehdus voi parantua itsestään. Tulos ravistelee totuttua käsitystä taudista, jonka leikkaushoito on maailman yleisin kirurginen toimenpide. Tulokset julkaistiin British Journal of Surgery -lehdessä.

Yliopistosairaaloissa toteutetussa kaksoissokkoutetussa pilottitutkimuksessa vertailtiin lumelääkettä ja antibioottia lievän umpilisäketulehduksen hoidossa. Antibioottia saaneet ja lumelääkettä saaneet paranivat yhtä hyvin. Näyttää siis siltä, että umpilisäkkeen tulehdus voi parantua jopa itsestään.

Tutkimus oli osa APPAC-monikeskustutkimusten sarjaa, joka on vahvistanut näkemystä siitä, että vaikea ja lievä umpilisäketulehdus ovat kaksi eri tautia. Hoidossa olennaista on erottaa nämä tautimuodot toisistaan ja pystyä luotettavasti poissulkemaan vaikeampi tautimuoto ja diagnosoimaan lievempi umpilisäketulehdus.

Tutkijoiden mukaan lievä umpilisäketulehdus voidaan useimmiten hoitaa ilman leikkausta ja nyt julkaistun tutkimuksen perusteella sen hoitoon ei välttämättä tarvita edes antibioottia. Tulokset pitää kuitenkin vielä vahvistaa laajemmassa tutkimuksessa, joka on jo suunnitteilla.

Tarkalla diagnostiikalla poissuljetaan vaikeampaa umpilisäketulehdusta sairastavat potilaat, jotka tarvitsevat lähes aina kiireellisen umpilisäkkeen poistoleikkauksen. Tietokonetomografiakuvauksella pystytään selvittämään, onko kyseessä lievä vai vaikea tautimuoto.

Turun yliopiston johtamassa kansallisessa APPAC-tutkimuksessa ovat mukana myös Itä-Suomen yliopisto ja Kuopion yliopistollinen sairaala.

Professori Tuomo Rantanen, https://uefconnect.uef.fi/henkilo/tuomo.rantanen/

Turun yliopiston tiedote

Tutkimusartikkeli:

Paulina Salminen, Suvi Sippola, Jussi Haijanen, Pia Nordström, Tuomo Rantanen, Tero Rautio, Ville Sallinen, Eliisa Löyttyniemi, Saija Hurme, Ville Tammilehto, Johanna Laukkarinen, Heini Savolainen, Sanna Meriläinen, Ari Leppäniemi, Juha Grönroos, Antibiotics versus placebo in adults with CT-confirmed uncomplicated acute appendicitis (APPAC III): randomized double-blind superiority trial, British Journal of Surgery, 2022;, znac086, https://doi.org/10.1093/bjs/znac086