Kuvituskuva, vihreitä viivoja.

Lääketieteellisen tietojenkäsittelytieteen uudenlaisten osaajien koulutus alkaa Pohjois-Savossa

Itä-Suomen yliopisto ja Savonia-ammattikorkeakoulu tarjoavat uudenlaisen koulutuksen, ”Experts in Medical Computing”. Koulutuksen tavoitteena on tuottaa uusia osaajia lääketieteellisen informaation hyödyntämiseen terveydenhuollossa ja alan palveluja sekä tuotteita kehittävissä yrityksissä. Vastaavaa koulutusohjelmaa ei ole aiemmin toteutettu Suomessa.

Maailmanlaajuisesti on käynnissä murros suurten tietomäärien ja datamassojen hyödyntämisessä. Uusien hoitomenetelmien kehittäminen, täsmälääketiede ja kustannusten alentaminen ovat päämääriä, joiden tavoitteluun syksyllä käynnistyvä koulutus pyrkii antamaan uutta osaamista.

— Tulevaisuudessa tekoälyn tukemana lääkärit pystyvät kertomaan potilailleen ennen sairastumista mille sairauksille nämä ovat alttiita, tai millaisia muutoksia ravintoon ja elintapoihin kannattaisi tehdä, jotta esimerkiksi geenien aiheuttamat tautiriskit voidaan minimoida tai jopa välttää kokonaan, kertoo Savonia-ammattikorkeakoulun tutkimuspäällikkö Jukka-Pekka Skön.

Skönin mukaan on ennustettu, että terveysteknologian kokonaismarkkinoiden arvo yltää 280 miljardiin dollariin jo ensi vuonna. Tästä markkinasta lääketieteellinen tietojenkäsittely muodostaa merkittävän osan.

— Koska monet terveydenhuollon yritykset ovat mukana, koulutuksella on myös vahva teollinen merkitys, toteaa Itä-Suomen yliopiston apulaisprofessori Roman Bednarik. Koulutukseen osallistuville henkilöille pyritään varmistamaan harjoittelupaikat yhteistyöyrityksissä ja tarjota käytännön kokemusta terveysteknologian asiantuntijatyössä.

Koulutus toteutetaan tiiviissä yhteistyössä Kuopion yliopistollisen sairaalan ja yhteistyöyritysten kanssa vuosina 2020-2022. Ensimmäinen vuoden kestävä koulutus alkaa syyskuussa, toinen syksyllä 2021. Euroopan sosiaalirahaston rahoittaman hankkeen aikana koulutetaan Pohjois-Savon alueelle 60 uutta terveysteknologian ja lääketieteellisen tietojenkäsittelyn osaajaa palvelemaan työelämän tarpeita.

Lisätiedot:

Apulaisprofessori Roman Bednarik, Itä-Suomen yliopisto, puh. 041 430 6116, roman.bednarik (a) uef.fi

Tutkimuspäällikkö Jukka-Pekka Skön, Savonia-ammattikorkeakoulu, puh. 044 785 6545, jukka-pekka.skon (a) savonia.fi