Laboratoriotyöskentelyä

Koronavirustartunta muuttaa Alzheimerin tautia sairastavilla hajuepiteelisolujen geenien ilmentymistä

Tuore tutkimus osoittaa, että koronavirustartunta johtaa Alzheimerin tautia sairastavilla geenien ilmentymisen muutoksiin nenän hajuepiteelin soluissa, mikä saattaa osaltaan pahentaa koronavirustaudin haittoja. Tutkimus tehtiin Itä-Suomen yliopistossa yhteistyössä Helsingin yliopiston kanssa. Tulokset julkaistiin Journal of Neuroinflammation -lehdessä.

Korkea ikä ja monet pitkäaikaissairaudet lisäävät vakavan koronavirustaudin riskiä, mutta Alzheimerin taudin vaikutusta riskiin ei tiedetä. Hajuaistin heikkeneminen on tyypillinen oire sekä koronavirustaudissa että Alzheimerin taudissa. Nenän hajuepiteeli on suorassa yhteydessä sekä aivoihin että hengitysilman altisteisiin ja saattaa näin ollen tarjota viruksille pääsyn myös aivoihin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Alzheimerin taudin ja koronavirusinfektion yhteisvaikutuksia nenän hajuepiteelin soluissa.

SARS-CoV-2-viruksen eri varianttien vaikutuksia tutkittiin sekä Alzheimerin tautia sairastavien että terveiden verrokkien hajuepiteelin soluista tuotetuilla kolmiulotteisilla solumalleilla. Solut kasvatettiin hengitysteitä fysiologisesti mallintavissa laboratorio-olosuhteissa. Hajuepiteelinäytteet kerättiin yhteistyössä Kuopion yliopistollisen sairaalan kanssa, ja monitieteiseen tutkimukseen osallistui sekä solu- ja molekyylibiologian, neurologian että virologian asiantuntijoita.

Alzheimerin tautia sairastavien immuunivaste infektion jälkeen poikkesi terveistä henkilöistä

Alzheimerin tautia sairastavien hajuepiteelisolut eivät olleet juuri alttiimpia koronavirustartunnalle kuin muiden, mikä yllätti tutkijat. Sen sijaan geenien aktiivisuus tartunnan saaneissa soluissa oli Alzheimerin tautia sairastavilla poikkeavaa. Heidän hajuepiteelisoluissaan havaittiin enemmän hapetusstressiä, immuunivasteen muutoksia ja merkittäviä muutoksia hajuaistiin liittyvien geenien ilmentymisessä verrattuna kognitiivisesti terveiden henkilöiden hajuepiteelinsoluihin.

– Tulosten perusteella Alzheimerin tautiin liittyvä hajuepiteelin tulehdustila voi osaltaan lisätä myös vakavan koronataudin vaaraa, toteaa tutkimusartikkelin ensimmäinen kirjoittaja, nuorempi tutkija Ali Shahbaz, joka tekee väitöstutkimustaan professori Katja Kannisen tutkimusryhmässä Itä-Suomen yliopistossa.

Tutkimus avaa uuden näkökulman koronavirustartunnan ja Alzheimerin taudin yhteisvaikutuksiin.

Tutkimusta rahoitti Suomen Akatemia.

Katja Kanninen, katja.kanninen(a)uef.fi, +358 46 921 0065,

Tutkimusartikkeli (Open Access):

Shahbaz, M.A., Kuivanen, S., Lampinen, R. et al. Human-derived air–liquid interface cultures decipher Alzheimer’s disease–SARS-CoV-2 crosstalk in the olfactory mucosa. J Neuroinflammation 20, 299 (2023). https://doi.org/10.1186/s12974-023-02979-4

Avainsanat