Hämähäkinseitti.

Kestävyyspalapeli-seminaarisarja starttaa 25.8. Joensuussa: avauksessa keskitytään syrjäisillä alueilla elävien edellytyksiin osallistua kestävyysmurroksen toteuttamiseen

Joensuussa 25.8. pidettävä kestävyysmurrosta käsittelevä seminaari pureutuu etäällä kasvukeskuksista sijaitsevien alueiden ja siellä elävien asemaan, edellytyksiin ja haasteisiin kestävyysmurroksen toteuttamiseen osallistumisessa ja siihen sopeutumisessa.

Seminaarin pääpuhujina ovat tutkijatohtori Lauri Lahikainen Tampereen yliopistosta sekä tutkimusprofessori Juha Hiedanpää Luonnonvarakeskuksesta. Lahikainen tarkastelee yksilöiden vastuuta ja työn merkitystä kestävyysmurroksen marginaaleissa. Hiedanpää puolestaan puhuu luontokadosta, periferia-ansoista ja edistyksen edellytyksistä. Kommentaattoreina ovat Itä-Suomen yliopiston tutkijat Maija Halonen, Päivi Armila ja Simo Häyrynen. Lisäksi seminaarissa esitellään edellisenä päivänä Lieksassa pidetyn kansalaistyöpajan antia.

Lauri Lahikainen (FT) on ympäristö- ja yhteiskuntafilosofian tutkija Tampereen yliopistosta. Hän on tutkinut muun muassa yksilöiden ja kollektiivisen vastuun kysymyksiä ja työn filosofiaa suhteessa ympäristökriiseihin. Juha Hiedanpää on ympäristö- ja luonnonvarapolitiikan ja -hallinnan tutkimusprofessori Lukessa. Hän tutkii politiikan muotoilua ja toimeenpanoa. Hän johtaa Strategisen tutkimuksen neuvoston ohjelmaa Elonkirjon köyhtymisen ympäristölliset ja yhteiskunnalliset yhteydet (BIOD, 2021–2027) sekä vuoristoisten alueiden kehityskysymyksiin keskittyvää MARGISTAR COST -verkostoa (2022–2026).

Seminaari on osa Suomen Kulttuurirahaston Argumenta-apurahalla rahoitettua Kestävyysmurroksen marginaalit -hankkeen seminaarisarjaa. Hanke toteuttaa Pohjois-Karjalassa, Lapissa ja Pirkanmaalla kolme erillistä työpajoista ja seminaareista koostuvaa tilaisuuskokonaisuutta, jotka tuovat yhteen eri alojen ja instituutioiden tutkijoita, asiantuntijoita ja kansalaisia erilaisten kestävyysmurrokseen liittyvien teemojen pohjalta. Hankkeen tavoitteena on lisätä eri tieteiden ja yhteiskunnan eri sektoreiden välisiä yhteyksiä sekä kansalaisten osallisuutta kestävyysmurrokseen liittyvässä yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Tilaisuuden ohjelma

Lisätietoa hankkeesta ja sen tilaisuuksista

Hankekoordinaattori Emmi Salmivuori, puh. 050 466 2048, emmi.salmivuori(at)uef.fi