Snelmmanian pääaula.

SKR:n Argumenta-apuraha Kestävyysmurroksen marginaalit -hankkeelle

Suomen Kulttuurirahasto on myöntänyt Argumenta-apurahan yhteiskuntatieteiden maisteri, väitöskirjatutkija Anna Mustosen johtamalle Kestävyysmurroksen marginaalit -hankkeelle.

Argumenta-apurahoilla tuetaan hankkeita, joissa etsitään ratkaisuja useilla tieteenaloilla käsiteltyihin yhteiskunnallisesti merkittäviin kysymyksiin. Tavoitteena on tuoda yhteen eri alojen tutkijoita ja saattaa keskustelujen tulokset julkisuuteen tieteen sisäpiiriä laajemmalle yleisölle.

Monitieteisen Kestävyysmurroksen marginaalit -hankkeen idea syntyi tarpeesta vahvistaa yhteyttä ekologisen ja sosiaalisen kestävyyden välille kestävyysmurroksessa. Toisaalta taas tutkimuksen ja päätöksenteon etääntyminen marginaaleista vaatii keskusteluyhteyden avaamista paikallistasolle.

Poliittisen äärioikeiston tai konservatiivisten äänien vahvistumisen lisäksi yhteiskunnassa nähdään tällä hetkellä myös ympäristö- ja kestävyystieteiden vastaista liikehdintää, ilmastonmuutoksen hillinnän ja luontokadon torjunnan kyseenalaistamista sekä ekologisen kestävyyden asettamista jyrkästi vastakkain taloudellisen kestävyyden kanssa.  – Jännitteinen vastakkainasettelu synnyttää ääriajattelua. Haluamme rakentaa tieteidenvälistä yhteyttä kestävyyden sosiaalisen, kulttuurisen ja ekologisen ulottuvuuden välille siellä, missä edellytykset kestävyysmurroksen toteuttamiselle ovat heikot, mutta tarve hallitulle murrokselle suuri, Mustonen toteaa.

Mustonen työskentelee Itä-Suomen yliopiston historia- ja maantieteiden laitoksella ja toimii myös monitieteisen tiedettä yleistajuistavan verkkojulkaisun Versus-verkkolehden päätoimittajana. Versus tuottaa hankkeessa kansantajuisia tekstejä sekä podcastin laajemmalle yleisölle. Hankkeen keskeinen toimintamuoto on paikallisia osallistavat työpajat, joiden järjestämisessä ja fasilitoinnissa ovat mukana ajatus- ja toimintahautomot PlanWe ja Creatura. Tutkijaseminaarit ja paikalliset työpajat järjestetään Pohjois-Karjalassa, Lapissa ja Hämeessä.

Itä-Suomen yliopistosta mukana hankkeen työryhmässä ovat myös ympäristöpolitiikan yliopistonlehtori Simo Häyrynen, sosiaalipedagogiikan professori Arto O. Salonen sekä sosiologian yliopistonlehtori Päivi Armila. Työryhmään kuuuvat lisäksi ympäristökasvatuksen professori Kirsipauliina Kallio Tampereen yliopistosta, sosiologian professori Jarno Valkonen Lapin yliopistosta sekä johtava tutkija Jari Lyytimäki Suomen ympäristökeskuksesta.

Suomen kulttuurirahasto myönsi Argumenta-rahoituksen yhteensä neljälle hankkeelle. Kestävyysmurroksen marginaalit -hanke sai rahoitusta 150 000 euroa. Hanke alkaa vuoden 2023 alussa ja hankkeeseen palkataan osa-aikainen koordinaattori.

Lisätietoja: Väitöskirjatutkija Anna Mustonen, anna.mustonen (a) uef.fi, 050 410 8289

Suomen kulttuurirahaston tiedote: Uudet Argumenta-hankkeet pureutuvat ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin kysymyksiin