Oksat. Kuva Mostphotos.

Kestävän kasvun ohjelmasta rahoitusta metsätieteiden IlmoStar-hankkeelle

Suomen kestävän kasvun ohjelmaan kuuluvassa haussa valittiin rahoitettavaksi neljä kehittämis- ja koulutushanketta, jotka tukevat metsätalouden ilmastokestävyyttä ja luonnon monimuotoisuutta.

Itä-Suomen yliopiston metsätieteiden osasto, Paikkatietokeskus FGI, Luonnonvarakeskus ja Ponsse Oyj ovat mukana Kohti ilmastokestävämpää ja monimuotoisempaa puunkorjuuta sensoriteknologian ja tarkan paikkatiedon avulla (IlmoStar)-hankkeessa. Hanketta johtaa Paikkatietokeskus FGI. Hankkeen kokonaisbudjetti on 1,29 miljoonaa euroa, josta Itä-Suomen yliopiston rahoitusosuus on 340 000 euroa. Hanke alkaa maaliskuussa 2023 ja loppuu syksyllä 2025.

Hankkeen tavoitteena on kehittää metsäkoneisiin liitetyillä sensoreilla metsäluonnon monimuotoisuuden mittaamista ja seurantaa puunkorjuuoperaatioiden yhteydessä. Metsäluonnon monimuotoisuutta ovat esimerkiksi säästöpuuryhmät, arvokkaat suuret lehtipuut (erityisesti haapa) ja vanhat puut, lahon maa- ja pystypuun määrä, tehdyt tekopökkelöt, puulajisuhteet, sekä vesistöjen ja pienvesien suojavyöhykkeiden riittävät leveydet.

Professori Kalle Kärhä, kalle.karha@uef.fi, p. 050 475 4772

Maa- ja metsätalousministeriön tiedote 15.2.2023