UEF-lähettiläät Snellmaniassa

Kesäajan neuvontapalvelu palvelee opiskelijoita 5.6.–11.8.2023

Itä-Suomen yliopiston opintopalvelut pilotoi kesällä 2022 uuden opiskelijan neuvontapalvelua suomenkielisille tutkinto-opiskelijoille. Hyvää palautetta saanut palvelu saa jatkoa kesällä 2023 laajennetussa muodossa.

Kesäajan neuvontapalvelu tarjoaa puhelimen ja chatin kautta tapahtuvaa neuvontaa opintojaan aloittaville suomen- ja englanninkielisille tutkinto-opiskelijoille kesällä 2023. Puhelinpalvelun ja chatin rinnalla opiskelijoita neuvoo botti, johon on koottu vastauksia yleisimpiin ja akuuteimpiin opiskelijoiden kysymyksiin. Opiskelijoiden toivotaan perehtyvän näihin vastauksiin ensin ennen mahdollista yhteydenottoaan neuvontapalveluun. Molemmat palvelut löytyvät samalta verkkosivulta Kamu-verkkopalvelusta.

Kesäajan neuvontapalvelu auttaa uutta opiskelijaa opintojen aloittamiseen liittyvissä kysymyksissä ja huolissa. Kysymykset voivat liittyä esimerkiksi kampuksiin, orientaatioon, kampuskaupunkeihin, aikatauluihin ja muihin käytännön asioihin. Uudessa palvelussa hyödynnetään Student2Student-tukipalvelun työkaluja, ja palvelu vastaa opiskelijakyselyissä esille tulleeseen tarpeeseen kesäajan neuvonnasta aloittaville opiskelijoille.

Opintojen alkuun liittyy paljon kysymyksiä, joihin ei välttämättä löydy vastauksia yliopiston aineistoista. Opiskelijavalintojen tulosten valmistuessa kesällä moni yliopiston henkilökunnasta on lomalla, ja tuutorit eivät ole vielä aloittaneet varsinaista toimintaa. Tällöin uusi opiskelija voi kokea epävarmuutta ja jännitystä alkavista opinnoista ja tuntea olevansa yksin kysymystensä kanssa. Kesäajan neuvontapalvelu vastaa tähän tarpeeseen.

Palvelu täydentää muita yliopiston uud-en opiskelijan palveluja. Kesäajan neuvontapalvelu ei tarjoa oppiainekohtaista neuvontaa, opintojen ohjausta tai vastaa opiskelijavalintoihin liittyviin kysymyksiin. Palvelu ei myöskään tarjoa opintohallinnollista tai tietoteknistä neuvontaa. Näissä kysymyksissä opiskelija ohjataan tarvittaessa oikealle taholle.

Kesäajan neuvontapalvelun toimijat ovat tehtävään koulutettuja Itä-Suomen yliopiston opiskelijoita/vertaisohjaajia.

Kesäajan neuvontapalvelu on avoinna 5.6.–11.8.2023 välisenä aikana maanantaista torstaihin klo 12–14 puhelimitse ja opiskelijoiden Kamu-verkkopalvelun chatissa. Chatin löydät sekä Kamun etusivulta että uuden opiskelijan sivustolta.

Outi Tikkanen, suunnittelija, Itä-Suomen yliopisto, outi.tikkanen@uef.fi

Tuija Pasanen, opiskelijapalvelun päällikkö, Itä-Suomen yliopisto, tuija.pasanen@uef.fi