Mukeja käsissä.

Kauppatieteiden laitos vahvistaa kansainvälisen vähittäiskaupan osaamista yhteistyössä humanistisen osaston kanssa

Kansainvälistyminen muokkaa voimakkaasti kaupan alaa ja sen osaamistarpeita.

Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitos ja humanistinen osasto vahvistavat kansainvälisen vähittäiskaupan osaamista vastaamalla elinkeinoelämän kansainvälistyvien kontaktien, työtehtävien ja kaupan tarpeisiin.

Kauppatieteiden laitos ja humanistinen osasto tarjoavat yhteistyössä Kansainvälistyvä kauppa: saksankielinen kulttuurialue -sivuainekokonaisuuden, joka on vapaasti suoritettavissa Itä-Suomen yliopiston opiskelijoille.

Kansainvälistyvä kauppa: saksankielinen kulttuurialue -sivuainekokonaisuuden tavoitteena on luoda kansainväliseen kauppaan tähtääville opiskelijoille parempia valmiuksia toimia nimenomaan saksankielisellä kulttuurialueella.

Opinnoissa tarkastellaan sekä kansainvälisen kaupan, liiketoiminnan ja kulttuurierojen kysymyksiä ja vaikutuksia. Lisäksi perehdytään saksankielisen kielialueen yhteiskunnalliseen toimintaan sekä median ja kulttuurin ominaispiirteisiin suomalaisesta näkökulmasta.

Itä-Suomen yliopistossa Kansainvälistyvä kauppa: saksankielinen kulttuurialue -sivuainekokonaisuus kiinnostaa erityisesti kauppatieteiden opiskelijoita ja kansainvälisen vähittäiskaupan pääaineopiskelijoita Joensuussa ja Kuopiossa.

Saksan kielen yliopisto-opettaja Niina Syrjänen toteaakin:

”Suurin osa saksan kielen ja kulttuurin opinnoista vaatii tällä hetkellä läsnäolon Joensuun kampuksella, mutta mietimme, miten voisimme jatkossa tarjota saksan opiskelumahdollisuuksia paremmin myös Kuopion kampuksen opiskelijoille. Kiinnostus saksan sivuaineopintoja kohtaan näyttäisi olevan kasvamassa.”

Kansainvälistyvä kauppa: saksankielinen kulttuurialue -sivuainekokonaisuus muodostuu kolmesta opintokokonaisuudesta eli moduulista: Kansainvälistymisen kulttuurinen moduuli (8 op), Kansainvälistyvän kaupan moduuli (11 op) sekä Saksan kielen ja kulttuurin moduuli (6–11 op).

Kansainvälistyvä kauppa: saksankielinen kulttuurialue -sivuainekokonaisuus on kehitetty kauppatieteiden laitoksen kansainvälisen vähittäiskaupan -hankkeen sekä humanistisen osaston HUMUS-hankkeen yhteistyönä.

Kansainvälistyvä kauppa: saksankielinen kulttuurialue -sivuainekokonaisuuden opinnot ovat pyörähtäneet käyntiin syksyllä 2022 – uudet ilmoittautumis- ja toteutusaikataulut löytyvät UEF Pepistä: sivuainetarjonta ja muut opintokokonaisuudet Verkko-osoite:

Tervetuloa oppimaan!

Lisätietoja antavat yliopistonlehtori Sari-Johanna Karhapää sari-johanna.karhapaa(at)uef.fi ja

yliopistonlehtori Alexandra Simon-López alexandra.simon-lopez(at)uef.fi