Kemiallisia kaavoja

Katalyysiprosessin ymmärtäminen atomitasolla auttaa katalyyttien kehityksessä

Polymeerimateriaaleilla, kuten polyeteenilla ja polypropeenilla, on lukuisia tuttuja käyttösovellutuksia, mukaan lukien lelut, sähkölaitteet ja autojen osat. Nämä jokapäiväisestä elämästä tutut muovit ovat meille siten edelleen välttämättömiä ja niitä tuotetaan maailmanlaajuisesti vuosittain jo yli 300 miljoonaa tonnia. Teollisena valmistusmenetelmänä käytetään tyypillisesti Ziegler-Natta (ZN) katalyysiä, joka on käytännössä osoittautunut kustannustehokkaaksi. ZN katalyysiä ei kuitenkaan täysin ymmärretä atomitasolla, mikä vaikeuttaa prosessin kehitystyötä.

ZN katalyytti koostuu useista osatekijöistä, jotka yhdessä määräävät katalyytin toiminnan hyvin mutkikkaalla tavalla. Laskennallinen kemia tarjoaa keinot osatekijöiden erilliseen tarkasteluun, mahdollistaen näiden vaikutusten yksittäisen arvioinnin. MSc Peter Zorven väitöstutkimuksessa tarkasteltiin laskennallisen kemian keinoin katalyytin kahden pääkomponentin, magnesiumdikloridin ja titaanitetrakloridin, rakenteita ja keskinäisiä vuorovaikutuksia, sekä näiden seurauksia itse katalyysiprosessin kannalta. Tutkimus täydentää katalyysiprosessin ymmärrystä atomitasolla, edesauttaen katalyyttien kehitystyötä ja polymeerimateriaalien ominaisuuksien räätälöintiä.

MSc Peter Zorven kemian alaan kuuluva väitöskirja Structures and Reactions of TiCl4absorbed MgCl2 Crystallites in Ziegler-Natta Olefin Polymerization Catalysis tarkastetaan luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunnassa 17.12. verkossa. Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Antti Karttunen, Aalto-yliopisto, ja kustoksena professori Mikko Linnolahti, Itä-Suomen yliopisto. Tilaisuuden kieli on englanti.

Väittelijän painolaatuinen kuva

Tilaisuus verkossa