Puutukkeja

Karelia Symposiumissa tutustutaan uusien puutuotteiden tutkimuksen ja tuotannon tulevaisuuteen

Aika: 8.4.2019 klo 9.00–17.3

Paikka: Itä-Suomen yliopisto, Joensuun Tiedepuisto, Louhela-sali, Länsikatu 15, Joensuu

Itä-Suomen yliopisto ja Teollisuusneuvos Heikki Väänäsen rahasto järjestävät viidennen Karelia Symposiumin teemalla “Puutuotteiden uusi tulevaisuus”.

Symposiumin teemana on puusta tehtävien uusien tuotteiden tutkimuksen ja tuottamisen kehittyvät näkymät alan johtavien asiantuntijoiden esittämänä. Biotaloudessa on käynnissä siirtyminen fossiilipohjaisista tuotteista yhä enemmän uusiutuvista ja kierrätettävistä raaka-aineista tehtäviin tuotteisiin.

Tämä vaatii uutta perus- ja soveltavaa tutkimusta sekä innovaatiotoimintaa, jotka kohdistuvat muun muassa puukuidusta tehtäviin tekstiileihin, biomuoviin ja biokomposiittiin. Uusilla puutuotteilla on huomattava kansainvälinen markkinapotentiaali.

—Symposiumin tavoitteena on tuoda yhteen puumateriaalitieteen tutkimuksen osaajia, tutkijoita, opiskelijoita ja yrityksiä, kertoo puumateriaalitieteen professori Ossi Turunen.

—Puukuidusta tehtävien tuotteiden valmistustavat ovat kehittyneet huomattavasti, mutta haasteena on biologisen materiaalin erilaisuus fossiilista pohjaa olevien materiaalien kanssa. Fossiilipohjaisten tuotteiden korvaaminen vaatii edelleen uusien materiaaliratkaisujen kehittämistä.

—Suomella on ollut kansainvälisesti merkittävä asema puusta tehtävien tuotteiden ja niiden valmistusprosessien kehittämisessä. Tämä asema kannattaa säilyttää, ja mieluummin vahvistaa sitä, Turunen sanoo.

Symposiumissa julkistetaan teollisuusneuvos Heikki Väänäsen rahaston vuoden 2019 apurahat Itä-Suomen yliopistossa tehtävään puutieteen tutkimukseen.  Symposiumin yhteydessä järjestetään myös posterinäyttely, ja yleisön parhaaksi äänestämä posteri palkitaan.  Symposiumin kieli on englanti.

Lisätietoja: Puumateriaalitieteen professori Ossi Turunen, p. 050 342 5151, ossi.turunen(at)uef.fi

Ohjelma ja lisätietoja