Jyri Manninen

Kansalaisopistopalkinto 2020 Itä-Suomen yliopiston aikuiskasvatustieteen professori Jyri Manniselle

Kansalaisopistojen liiton hallitus on myöntänyt Kansalaisopistopalkinnon 2020 Itä-Suomen yliopiston aikuiskasvatustieteen professori Jyri Manniselle. Palkinto myönnettiin professori Mannisen pitkäjänteisestä tutkimustyöstä ei-tutkintotavoitteisen aikuisopiskelun sosiaalisen tuottavuuden parissa. Kansalaisopistopalkinto myönnetään taholle tai henkilölle, joka on työssään, luottamustoimessaan tai vapaa-ajallaan edistänyt aktiivisesti ja esimerkillisesti kansalaisopistojen tunnettuutta tai opistoissa tehtävää kansansivistystyötä.

Professori Manninen on edistänyt tutkijanurallaan vahvasti elinikäisen oppimisen, aikuiskasvatuksen ja erityisesti vapaan sivistystyön tutkimusta ja kehittämistä. Hänen panostuksensa kansalaisopisto-opiskelun yksilölle ja yhteiskunnalle tuottamien vaikutusten selvittämiseen ja kuvaamiseen ovat merkittäviä.

Kansalaisopisto-opiskelun kaltaisen ei-tutkintotavoitteisen aikuisopiskelun sosiaalisen tuottavuuden arviointi on haastavaa. Aikuiskoulutus on viimeisen vuosikymmenen aikana joutunut yhä useammin tilanteeseen, jossa se joutuu puolustamaan olemassaoloaan ja merkitystään ja torjumaan määrärahaleikkauksia. Aikuiskoulutuksen merkittävät hyvinvointi- ja terveysvaikutukset jäävät helposti huomioimatta, ellei niille pystytä osoittamaan rahallista arvoa.

Professori Mannisen kolme merkittävää kansalaisopisto-opiskelun vaikutuksia kuvaavaa tutkimusta vuosilta 2015, 2018 ja 2019 osoittavat kansalaisopiston kurssien tuottavan sekä hyvinvointia opiskelijoille että säästöä kunnalle. Opiskelijan osaamisen kehittymisen ohessa kasvava hyvinvointi näkyy mm. itseluottamuksen ja ystäväverkostojen kasvuna.

Opistoon sijoitettu euro näyttäisi tuottavan opiskelijoille ja yhteiskunnalle noin 3,4–5,6 euron hyödyn: yhteiskunnan sosiaali- ja terveysmenot vähenevät samalla kun opiskelijan työ-elämätaidot ja motivaatio itsensä kehittämiseen lisääntyvät. Vuosina 2017–2018 Joensuun seudun kansalaisopistossa toteutetun seurantatutkimuksen mukaan opiston opiskelijat käyttävät merkittävästi vähemmän sote-palveluita kuin väestö keskimäärin: tutkimuksessa mukana olleiden aikuisopiskelijoiden sote-kulut ovat vain 464 € / henkilö, kun ne ovat väestöllä keskimäärin 1 049 € / henkilö. Hyvinvointivaikutusten sosiaalista tuottavuutta tarkasteltaessa on kuitenkin huomioitava, että kansalaisopistoihin hakeutuu myös useita hieman paremmassa elämäntilanteessa olevia, joiden sote-kulut olivat pienet jo alun perin. Toisaalta lähes kaikkien ja etenkin heikommassa elämäntilanteessa olleiden hyvinvointi kasvoi entisestään vuoden aikana.

Palkinnon saaja julkistettiin Kansalaisopistojen liiton liittokokouksen yhteydessä 25.9.2020 Hämeenlinnassa. Kansalaisopistopalkinto myönnetään kolmen vuoden välein Kansalaisopistojen liiton liittokokouksen yhteydessä. Kansalaisopistopalkinto myönnettiin nyt ensimmäistä kertaa.

Lisätiedot:

Professori Jyri Manninen
050 381 5359, jyri.manninen@uef.fi

Toiminnanjohtaja Jaana Nuottanen
040 741 0641, jaana.nuottanen@kansalaisopistojenliitto.fi

Jyri Manninen (2019): Hyvinvointia ja sosiaalista pääomaa – kansalaisopiston hyödyt osallistujille, kaupungille ja alueelle (Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisu 24).

Jyri Manninen (2018): Kansalaisopiston aikuisopiskelijat luokkakuvassa: kansalaisopiston merkitys kuntalaisille ja kunnalle (Kansalaisopistojen liiton julkaisuja 3).

Jyri Manninen (2015): Suomi nousuun sivistystyöllä? Kansalaisopisto-opiskelun tuottamien hyötyjen taloudellinen merkitys -esitutkimus (Kansalaisopistojen liiton julkaisuja 2).