Border wall.

Kansainvälisessä symposiumissa pohditaan muuttoliikkeiden ja valtiorajojen vaikutuksia luonnonympäristöön

Itä-Suomen yliopisto järjestää kansainvälisen Bordering Nature: Reimagining borders against the climate of crisis -symposiumin Joensuussa 27.–28.9.2023. Suomalaiset ja kansainväliset tutkijat keskustelevat tapaamisessa ajankohtaisista kysymyksistä, jotka liittyvät muuttoliikkeen ja rajaseutukäytäntöjen vaikutuksiin nykyeurooppalaisissa yhteiskunnissa ja luonnossa. Tapahtuma on avoin yleisölle ja siinä mukana olevien kutsuttujen puhujien esityksiä voi seurata myös verkossa.

Kansainväliset asiantuntijat keskustelevat rajoista

Symposiumin osallistujat pääsevät kuuntelemaan tunnettujen rajatutkimuksen asiantuntijoiden, ympäristöhistorioitsijoiden ja taiteilijoiden luentoja Suomesta, Puolasta, Ruotsista ja Italiasta. Esityksissä tarkastellaan muun muassa Euroopan unionin ulkorajoilla lisääntyneitä rajaesteitä, kuten rajamuureja ja -aitoja – uusimpana Suomen ja Venäjän rajalle rakennettava raja-aita. Puhujat keskustelevat siitä, millaisia vaikutuksia rajainfrastruktuurilla ja -politiikalla on luonnonympäristöön sekä muuttoliikkeen hallintaan ja turvallisuuteen. Torstaina 28.9. ohjelmassa on pyöreän pöydän keskustelu, jossa ovat mukana Luonnonvarakeskuksen, Tallinnan yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston asiantuntijat.

Tapahtumaa rahoittavat Itä-Suomen yliopiston Rajat, liikkuvuus ja kulttuuriset kohtaamiset (BOMOCULT) -tutkimusyhteisö ja Joensuun yliopiston tukisäätiö.

Tarkempi ohjelma ja linkki tapahtumaan löytyvät Itä-Suomen yliopiston verkkosivuilta osoitteesta https://www.uef.fi/fi/tapahtuma/bordering-nature-reimagining-borders-against-the-climate-of-crisis-0

Tutkijatohtori Olga Cielemecka, olga.cielemecka(at)uef.fi, (358) 4578383320