Öljyä, lohta, pähkinöitä ja muita pehmeiden rasvojen lähteitä.

Kalan käyttö pienentää sairastumisen riskiä ja ennenaikaista kuolleisuutta

Kalan syönnillä on monia tärkeitä terveysvaikutuksia. Suomalaisten tulisikin lisätä kalan käyttöä merkittävästi.

Tuoreimmat pohjoismaiset ravitsemussuositukset määrittelevät, että kalaa tulisi syödä viikossa 300–450 grammaa. Tällä hetkellä suomalaiset syövät kalaa noin 150 grammaa viikossa, joten määrän tulisi jatkossa kasvaa reippaasti.

– Kalan sisällyttäminen ruokavalioon suositusten mukaisella tavalla pienentää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä, Alzheimerin taudin riskiä ja muistitoimintojen heikkenemistä sekä ennenaikaista kuolleisuutta. Ravintoainetasolla kala tuo ruokavalioon n-3-sarjan rasvahappoja ja monia välttämättömiä ravintoaineita, kuten proteiinia, D-vitamiinia, B12-vitamiinia ja jodia, listaa ravitsemusterapian professori Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta. Schwab oli viime vuonna julkistettujen uusien pohjoismaisten ravitsemussuositusten päivitystyötä johtaneen työryhmän jäsen.

Suositukset päivitetään kymmenen vuoden välein, ja Schwab esitteli tuoreimpia suosituksia ammattikeittiöiden kalan käytön edistämiseksi järjestetyssä webinaarissa huhtikuussa. Webinaarin järjestivät kalatalouden innovaatio-ohjelmat Blue Products ja Kalan markkinoinnin ja laadun kehittämisohjelma.

Uusimmissa suosituksissa korostuu entistä kasvipohjaisempi ruokavalio, jossa käytetään usein kalaa ja pähkinöitä. Suositukset sisältävät ensimmäistä kertaa tutkimusnäyttöön perustuvia ruokaryhmäkohtaisia suosituksia sekä terveyttä edistävän että ekologisen ruokavalion toteuttamiseksi. Yksi ruoka-aineryhmistä on kala.

Pohjoismaisissa ravitsemussuosituksissa on mukana myös kestävyys- ja ympäristönäkökulma, ja niissä korostuu se, että kuluttajien tulisi suosia nimenomaan kestävästi pyydettyä kalaa.

Suosituksissa otetaan ensimmäistä kertaa myös kantaa niin sanottuun prosessoituun ruokaan, eli esimerkiksi puolivalmisteisiin.

–Prosessoitu ruoka ei ole automaattisesti huonoa, kunhan sen ravintosisältö on terveyttä edistävään ruokavalioon sopiva. Esimerkiksi suurtalouskeittiöissä voi olla haastavaa käyttää kokonaista kalaa. Puolivalmisteiden käyttö ei ole siis ongelma, kunhan kiinnitetään huomiota tuotteen ravintosisältöön, sanoo Schwab.

Tänä vuonna tulevat voimaan tulevat uudet kansalliset ravitsemussuositukset, jotka valmistellaan pitkälti pohjoismaisten ravitsemussuositusten pohjalta. Kansalliset ravitsemussuositukset tulevat touko-kesäkuussa julkiseen kommentointiin. Edelliset kansalliset ravitsemussuositukset annettiin vuonna 2014.

Pro Kala ry:n tiedote

Avainsanat