Pala lohta.

Rasvainen kala parantaa solukalvojen juoksevuutta

Tuore Itä-Suomen yliopiston tutkimus osoittaa, että rasvaisen kalan käyttö pienensi lipofiilistä indeksiä henkilöillä, joilla oli heikentynyt sokeriaineenvaihdunta tai sepelvaltimotauti. Pienempi lipofiilinen indeksi kuvastaa suurempaa solukalvojen juoksevuutta. Pienempi lipofiilinen indeksi oli yhteydessä suurempaan HDL-hiukkasten kokoon ja suurempaan isojen HDL-hiukkasten pitoisuuteen, jotka ovat hyödyllisiä muutoksia sydän- ja verisuoniterveydelle. Tulokset julkaistiin Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases-tiedelehdessä.

Lipofiilinen indeksi on kehitetty kuvaamaan solukalvojen juoksevuutta, joka voi vaikuttaa solujen ja niihin sitoutuneiden proteiinien toimintaan. Solukalvoissa olevien rasvahappojen hiiliketjun pituus ja tyydyttyneisyys vaikuttavat solukalvojen juoksevuuteen. Lipofiilinen indeksi voidaan laskea esimerkiksi veren rasvojen tai punasolujen rasvahappokoostumuksesta.

Kalan sisältämien pitkäketjuisten omega-3-sarjan rasvahappojen vaikutusta sydän- ja verisuonitautien riskiin on tutkittu paljon, mutta kaikkia vaikutusmekanismeja ei vielä tunneta. Camelinaöljy taas sisältää kasviperäistä omega-3-sarjan rasvahappoa, alfalinoleenihappoa, jonka vaikutukset solukalvoihin tunnetaan huonosti.

Nyt julkaistussa tutkimuksessa analysoitiin tietoja kahdesta satunnaistetusta kliinisestä kokeesta. Ensimmäiseen kokeeseen osallistui 79 miestä ja naista, joilla oli heikentynyt sokeriaineenvaihdunta. Toiseen kokeeseen osallistui 33 miestä ja naista, joilla oli sepelvaltimotauti. Ensimmäisessä kokeessa henkilöt jaettiin 12 viikon ajaksi satunnaisesti neljään ryhmään. Kolme ryhmistä lisäsi ruokavalioonsa joko camelinaöljyä, rasvaista kalaa tai vähärasvaista kalaa ja neljäs toimi vertailuryhmänä. Toisessa kokeessa henkilöt jaettiin kahdeksan viikon ajaksi kolmeen ryhmään, joista yksi lisäsi rasvaisen kalan käyttöä, toinen vähärasvaisen kalan käyttöä ja kolmas toimi vertailuryhmänä. Lipofiilinen indeksi laskettiin ensimmäisessä kokeessa punasolukalvojen rasvahappojen osuuksista ja toisessa kokeessa seerumin fosfolipidien rasvahappojen osuuksista.

Molemmissa kliinisissä kokeissa neljä ateriaa rasvaista kalaa viikossa pienensi lipofiilistä indeksiä, mikä kuvastaa parempaa solukalvojen juoksevuutta. Parempi solukalvojen juoksevuus on ollut yhteydessä pienempään sydän- ja verisuonitautien riskiin aiemmissa tutkimuksissa. Tässä tutkimuksessa havaittiin myös, että parempi solukalvojen juoksevuus oli yhteydessä suurempaan HDL-hiukkasten kokoon, mikä linkittyy parempaan sydänterveyteen.  Vähärasvaisen kalan tai camelinaöljyn käytöllä ei havaittu vaikutuksia solukalvojen juoksevuuteen.

Arja Lyytinen, dosentti, vanhempi yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto, kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikkö, Kuopio, arja.lyytinen(at)uef.fi

Tutkimusartikkeli: Lyytinen AT, Yesmean M, Manninen S, Lankinen M, Bhalke M, Fredrikson L, Käkelä RT, Öörni K, Schwab US. Fatty fish consumption reduces lipophilic index in erythrocyte membranes and serum phospholipids. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2023 Apr 17:S0939-4753(23)00158-8. doi: 10.1016/j.numecd.2023.04.011.