Alkukivi.

Kaikuja ja heijastuksia – Musiikintutkijoiden valtakunnallinen symposium Joensuussa 25.–27.3.2024

Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksella järjestetään Musiikintutkijoiden valtakunnallinen symposium 25.–27. maaliskuuta. Sen teemana on Kaikuja ja heijastuksia, joka juontaa juurensa Koneen säätiön rahoittamaan hankkeeseen, jossa tutkitaan Fennoskandian historiallisia ja nykyisiä akustiikkaan liittyviä perinteitä. Symposiumin teema on tarkoitettu myös lähtökohdaksi keskusteluille, jotka kattavat laajasti eri tutkimusaloja, metodologioita ja tutkimusaiheita musiikin alalta.

Tapahtumassa on kiinnostuttu tänä vuonna erityisesti kulttuurisesta omimisesta. Ohjelmassa on mukana erilaisia esitelmiä ja keskusteluja kulttuuriperinnöstä muun muassa karjalankieliseen ja karjalaisen romaniväestön musiikkikulttuuriin liittyen. Lisäksi päivien esitelmissä käydään läpi laajasti läpi eri genrejä hiphopista kansanmusiikkiin ja konserttikokemuksista musiikin brändäämiseen. Lisäksi ohjelmassa käsitellään erilaisia tapoja, joilla musiikintutkimus, alan koulutus ja käytännöt ovat omaksuneet ja omaksuvat kaikuja muilta tieteenaloilta.

Maanantain ohjelma alkaa alan menneisyyttä, nykypäivää ja tulevaisuutta tarkastelevalla paneelikeskustelulla. Yksi paneelin puhujista on muusikko Pekko Käppi, joka tekee parhaillaan väitöskirjaa Itä-Suomen yliopistoon. Hän on tunnettu jouhikkotaiteilija, säveltäjä ja tuottaja. Lisäksi hänen soittoaan kuullaan kymmenien artistien levyillä sekä elokuva- ja tv-tuotannoissa. Käppi myös konsertoi symposiumin avajaisjuhlassa. Avajaisjuhlassa esiintyvät Käpin lisäksi Juurisävel-duo sekä kansanmuusikko, säveltäjä, laulunopettaja ja äänitaiteilija Anna Fält.

Symposiumin ohjelma löytyy verkosta. Virallisen ohjelman lisäksi yliopistokampukselta löytyy paljon musiikkiin liittyvää ylimääräistä ohjelmaa tapahtuman ajan. Niihin on kaikilla vapaa pääsy. Kaikille avoimen ohjelmiston mahdollistaa Suomen Kulttuurirahaston Pohjois-Karjalan rahasto.

Musiikintutkijoiden valtakunnallinen symposium järjestetty vuosittain eri yliopistoissa, ja vuosi 2024 on Suomen etnomusikologisen seuran 50-vuotisjuhlavuosi. Edellisen kerran symposium on pidetty Itä-Suomen yliopistossa vuonna 2016.

Itä-Suomen yliopisto ainoa yliopisto Suomessa, jonka Joensuun kampuksella on tarjolla etnomusikologian opetusta kulttuurintutkimuksen pääaineen erikoistumisalalla. Etnomusikologiaa voi opiskella tohtoriopintoihin saakka ja tehdä siitä edelleen lyhyen tai pitkän sivuaineen opinnot.

Avainsanat