Joensuun kampusalue

Joensuun yliopiston tukisäätiö mukaan maakunnalliseen North Karelia Growth Fundiin

Maakunnan nuorten yritysten kasvua edistävä pääomasijoitusrahasto North Karelia Growth Fund saa sijoittajan yliopistomaailmasta, kun Itä-Suomen yliopiston Joensuun yliopiston tukisäätiö lähtee mukaan rahastoon. Keväällä 2020 perustettu rahasto on saanut sijoittajiksi jo monta maakunnan etua edistävää paikallista toimijaa.

Joensuun yliopiston tukisäätiön tarkoituksena on Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksen toiminnan tukeminen ja sen tunnetuksi tekeminen. Säätiö sijoittaa rahastoon 100 000 euroa.

– Lähdimme mukaan sijoitustoimintaan, koska haluamme olla mukana edistämässä maakunnan yritystoimintaa ja kansainvälistymistä, varsinkin näin korona-aikana. Eläväinen ja vireä Itä-Suomi on meille elinehto. Haluamme nyt vastavuoroisesti tukea maakuntaamme, kun aiemmin Pohjois-Karjala on tukenut yliopistoa sen eri vaiheissa, kertoo yliopiston akateeminen rehtori Tapio Määttä.

–Toivomme, että rahaston avulla saamme myös lisää vahvasti tutkimuslähtöisiä yrityksiä maakuntaan. Olemme itse myös omistajina Business Joensuussa ja teemme yhdessä paljon tutkimus-, koulutus- ja yrittäjäyhteistyötä, Määttä jatkaa.

Itä-Suomen yliopisto haluaa toimia startup-yritysten tukena ja mahdollistajana. Yliopiston kärkialat, metsäbio- ja kiertotalous, fotoniikka ja ICT-ala, ovat maailman huippuluokkaa ja tuottavat vahvoja osaajia ja yrityksiä maailmalle sekä maakuntaan. Esimerkiksi fotoniikka-liiketoimintaan perustuva startup-yritys, tutkimuslähtöinen SeeTrue Technologies Oy sai alkuun vauhtia yliopistolta ja toimii edelleen Joensuussa panostaen kansainväliseen kasvuun.

Tiivistä yhteistyötä yritystoiminnan vauhdittamiseksi

Business Joensuun yhtenä strategian kulmakivenä on yhteistyö paikallisten tutkimus- ja koulutusyhteisöjen kanssa. Yhdessä yliopiston kanssa on jo perustettu research to business -yhteistyö, joka pyrkii löytämään ja kasvattamaan uusia kasvuyrityksiä yliopiston tutkimusprojekteista. Business Joensuu on ollut myös mukana esimerkiksi Itä-Suomen yliopiston vähittäiskaupan ohjelman rakentamisessa, diplomi-insinöörien muuntokoulutuksen käynnistämisessä sekä opiskelijoiden yrittäjyyttä edistävässä Spark Joensuu -yhteisössä.

Joensuun yliopiston tukisäätiö onkin erittäin tervetullut rahaston sijoittajien joukkoon.

– On mahtavaa saada yliopiston tutkimus- ja koulutustoimintaa edustava säätiö mukaan maakunnalliseen sijoitusrahastoomme, varsinkin kun säätiö tukee nimenomaan alueellista kehitystoimintaa, tuo yritysten käyttöön vahvaa tutkimusosaamista ja sitä kautta mahdollistaa uusien liiketoimintojen syntymistä. Säätiöllä ja North Karelia Growth Fundilla on täysin samat suunnat ja tavoitteet, iloitsee Business Joensuun toimitusjohtaja Harri Palviainen.

Keväällä 2020 Joensuun kaupungin perustama North Karelia Growth Fund vahvistaa maakunnallista yhteistyötä sijoittamalla kasvua ja kansainvälistymistä hakeviin nuoriin yrityksiin maakunnassa. Kuuden miljoonan euron pääomasijoitusrahasto etsii sijoittajia, jotka uskovat paitsi Pohjois-Karjalan maakunnalliseen kasvuun, myös kansainvälistymisen mahdollisuuksiin. Rahastoa hallinnoi Redstone Nordics Oy, jolla on vahva osaaminen sijoituskohteiden kehittämisestä. Rahastoon ovat jo aiemmin sijoittaneet esimerkiksi Pohjois-Karjalan Osuuspankki, Pohjois-Karjalan Osuuskauppa PKO, Lähitapiola Itä ja Broman Yhtiöt Oy.

Harri Palviainen, toimitusjohtaja, Business Joensuu Oy, puh. 0500 96 7744