Mies seisoo sillalla pädi kädessään

Jatkuvan oppimisen keskus Itä-Suomen yliopistoon – johtajaksi Tero Karjalainen

Itä-Suomen yliopisto vastaa työelämän murroksen koulutukselle asettamiin haasteisiin laajan koulutustarjonnan sekä avoimen, monimuotoisen ja joustavan opetuksen avulla. Jatkuvan oppimisen keskus tarjoaa yksilöllisiä ohjauspalveluja ja kattavan valikoiman mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen. Keskuksen johtajana aloittaa vuoden 2021 alussa Tero Karjalainen.

Itä-Suomen yliopiston vahva strateginen linjaus on olla jatkuvan oppimisen edelläkävijä koko Suomessa.  Jatkuvan oppimisen keskuksen perustamisella halutaan vahvistaa yliopiston laajaa jatkuvan oppimisen tarjontaa ja rakentaa uutta toimintamallia.

– Jatkuva oppiminen edellyttää yliopistoilta merkittävää systeemistä ja kulttuurista muutosta. Perustamalla Jatkuvan oppimisen keskuksen vastaamme osaltamme tähän haasteeseen. Panostamme erityisesti tulevaisuuden työelämän osaamistarpeiden ennakointiin ja henkilökohtaisten opintopolkujen tukemiseen yksilöllisillä ohjauspalveluilla. Lisäksi olemme vahvasti panostamassa digipedagogiikkaan, mikä on olennainen osa jatkuvan oppimisen toimintojemme vahvistamista, sanoo Itä-Suomen yliopiston akateeminen rehtori Tapio Määttä.

Jatkuvan oppimisen keskuksen johtajaksi on valittu FT Tero Karjalainen. Karjalainen toimii tällä hetkellä tutkimuspäällikkönä ja Itä-Suomen yliopiston sovelletun fysiikan laitoksen varajohtajana. Hän aloittaa uudessa tehtävässään vuoden 2021 alussa.

– On mielenkiintoista päästä laajentamaan omaa osaamista yliopistolliseen koulutukseen uudesta tulokulmasta. Uskon, että oma aiempi kokemukseni antaa hyvät mahdollisuudet rakentaa toimintamallia, jossa jatkuva oppiminen on inklusiivinen osa yliopiston koulutustoimintaa, Tero Karjalainen sanoo.

Savonlinnasta lähtöisin oleva Karjalainen on valmistunut filosofian tohtoriksi sovelletun fysiikan alalta Itä-Suomen yliopistosta vuonna 2016. Hänellä on pitkä ja monipuolinen yliopistokokemus, sillä hän on toiminut laitosjohdossa, tiedekuntaneuvostossa, yliopiston hallituksessa ja yliopistokollegiossa.

Jatkuvan oppimisen kokonaisuus on vahvasti koko Itä-Suomen yliopiston yhteistä toimintaa. Yliopisto on noin 17 700 aikuisopiskelijallaan ja 100 oppiainetta käsittävällä avoimen yliopiston tarjonnallaan yksi jatkuvan oppimisen johtavia toimijoita Suomessa. Osana laajaa avoimen yliopiston tarjontaa on panostettu kaikille avoimiin verkkopohjaisiin MOOC-kursseihin ja lukioyhteistyöhön. Jatkuvan oppimisen tarjontaan kuuluvat lisäksi työelämälähtöisesti kehitetyt erikoistumis- ja täydennyskoulutukset. Itä-Suomen yliopistossa on käytössä myös jatkuvan oppijan opinto-oikeus, joka tarjoaa mahdollisuuden jatkaa opintoja vielä valmistumisen jälkeen.

Keskiviikkona 2.12. klo 13 järjestetään livestream jatkuvan oppimisen teemalla. Tilaisuus on kaikille avoin.

– Toivotamme kaikki tervetulleiksi kuulemaan, mitä jatkuvan oppiminen meillä tarkoittaa ja mitä mahdollisuuksia osaamisen syventämiseen jokaiselle ja eri organisaatioille voimme tarjota, Määttä kannustaa.

akateeminen rehtori Tapio Määttä, Itä-Suomen yliopisto
tapio.maatta@uef.fi puh. 050 575 1589

tutkimuspäällikkö Tero Karjalainen, Itä-Suomen yliopisto
tero.karjalainen@uef.fi puh. +358 29 4453338

Ilmoittaudu 2.12. tilaisuuteen tästä linkistä.