Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Japanilaiset odottavat virtuaalimatkoilta erityisesti paikalliseen kulttuuriin ja elämäntapaan tutustumista

Japanilaisten virtuaalimatkailijoiden tärkeimmät odotukset liittyvät paikallisen kulttuurin ja elämäntavan kokemiseen. He kaipaavat realistista matkakohteessa olemisen tunnetta, sosiaalista vuorovaikutusta ja aktiivista osallistumista elämykseen, osoittaa Rosa Repo Itä-Suomen yliopistossa tekemässään pro gradu -tutkielmassaan.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opastetuilla virtuaalikierroksilla japanilaiset asiakkaat haluavat erityisesti tavata paikallisia ihmisiä sekä tutustua heidän jokapäiväiseen elämäänsä ja kulttuuriinsa. Niin sanotut ”live like a local” -elämykset koettiinkin hyvin tärkeiksi virtuaalimatkoilla, sillä asiakkaat ovat kiinnostuneita näkemään paikallisten koteja sekä ”salaisia” paikkoja, joista vain paikalliset tietävät.

Paikallisten ihmisten tapaaminen, live-yhteys sekä erilaiset videot, kuvat ja äänet saavat asiakkaat tuntemaan kuin he olisivat oikeasti matkakohteessa. Tämä olikin yksi heidän tärkeimmistä odotuksistaan. Myös vuorovaikutus muiden osallistujien, oppaan ja paikallisten ihmisten kanssa sekä aktiivinen osallistuminen matkan aikana nousivat esiin odotuksissa. Sen sijaan, että asiakkaat vain kuuntelisivat oppaan kertomuksia, he haluavat itse osallistua kierrokseen erilaisten keskusteluiden ja aktivoivien tehtävien kautta.

Opastettujen virtuaalikierrosten odotetaan myös olevan edullisia ja helposti saavutettavia netin välityksellä. Lisäksi niillä halutaan olevan jokin tietty teema, joka tulisi kertoa tarkasti virtuaalikierroksen kuvauksessa. Tutkimuksessa selvisi lisäksi se, että opastetuille virtuaalimatkoille halutaan osallistua myös pandemian jälkeen, minkä vuoksi yritysten kannattaisi kehittää tällaisia palveluita. Virtuaalikierroksilla asiakkaita voidaan houkutella matkustamaan myös oikeasti matkakohteeseen.

Repo selvitti tutkielmassaan COVID-19-pandemian seurauksena syntyneiden uudenlaisten opastettujen reaaliaikaisten virtuaalimatkailukierrosten odotettua asiakasarvoa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden aikaisempia kokemuksia sekä heidän muita odotuksiaan ja toiveitaan tulevista virtuaalikierroksista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat japanilaiset matkailijat. Tutkimus suoritettiin osana Kalevala kartalle -matkailuhanketta, ja sen tavoitteena oli tuoda hankkeelle tietoa asiakkaiden odotuksista ja toiveista, jotta sen pohjalta voitiin kehittää uutta Kalevala-teemaista virtuaalielämystä.

Tutkimuksen aineisto kerättiin fokusryhmäkeskustelujen avulla. Zoomin kautta järjestettiin yhteensä kolme ryhmäkeskustelua, joissa oli 4–5 osallistujaa kussakin ryhmässä. Yhteensä osallistujia oli 14. Kaikki osallistujat olivat japanilaisia, jotka olivat aiemmin osallistuneet opastetuille virtuaalikierroksille.

Suomen Ulkomaankaupan Edistämisrahasto (SUE) on tukenut Revon pro gradu -työtä apurahalla. SUE jakaa Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitoksen matkailuliiketoiminnan ja kansainvälisen liiketoiminnan opiskelijoille apurahoja yritysten ja elinkeinoelämän kansainvälistymistä tukevien pro gradu -tutkielmien tekemiseen. Repo opiskelee kansainvälisessä Tourism Marketing and Management -maisteriohjelmassa.

Itä-Suomen yliopiston matkailuliiketoiminnan tutkimusryhmä järjestää Rosa Revon tutkimustuloksiin perustuvan kaikille avoimen webinaarin 21.5.2021 klo 10–12. Ilmoittaudu mukaan webinaariin: https://link.webropolsurveys.com/EP/9D594474A6725209.

Rosa Repo, rosarepo@student.uef.fi, puh. 040 7206850

Tutkimuspäällikkö Juho Pesonen, juho.pesonen@uef.fi, puh. 040 184 2698