Opiskelijoita työskentelemässä UEFin kirjastossa.

Itä-Suomen yliopistossa suoritettiin yli 3000 korkeakoulututkintoa vuonna 2022

Itä-Suomen yliopistosta valmistui yli 1300 kandidaattia, yli 1600 maisteria ja noin 150 tohtoria viime vuonna.

Itä-Suomen yliopiston korkeakoulututkintojen määrä nousi yli kolmeentuhanteen vuonna 2022. Alemman korkeakoulututkinnon suoritti 1312 opiskelijaa, ylemmän korkeakoulututkinnon 1626 opiskelijaa sekä tohtoritutkinnon 149 väitöskirjatutkijaa.

Yliopiston 29 englanninkielisestä maisteriohjelmasta valmistui yhteensä 262 tuoretta maisteria, joista lähes 80 prosenttia oli kansainvälisiä opiskelijoita. Eniten englanninkielisiä maisteritutkintoja suoritettiin tietojenkäsittelytieteessä (47), metsätieteissä (41), oikeustieteissä (37) ja kauppatieteissä (36). Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnassa jo lähes puolet maisteritutkinnon suorittaneista on kansainvälisiä opiskelijoita.

Tavoitteemme on kolminkertaistaa englanninkielisten tutkinto-ohjelmiemme aloituspaikkojen määrä vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaisi noin 1500 aloituspaikkaa ja yhteensä noin 50 englanninkielistä tutkinto-ohjelmaa. Nykyisten ohjelmien vetovoimaisuus ja onnistunut laajentuminen luovat hyvän pohjan tälle kehittämistyölle, akateeminen rehtori Tapio Määttä kertoo.

Eniten ylempiä korkeakoulututkintoja suoritettiin suomenkielisistä koulutusohjelmista lääketieteessä (153) ja luokanopettajankoulutuksessa (110). Maisteritutkintojen määrä nousi erityisesti oikeustieteiden laitoksella (147), tietojenkäsittelytieteen laitoksella (75) ja biolääketieteen yksikössä (44).

Alempien korkeakoulututkintojen määrä kasvoi eniten farmasiassa (146) ja erityispedagogiikassa (40). Tohtoritutkintoja suoritettiin määrällisesti eniten terveystieteiden tiedekunnassa (57).