UEF-lähettiläs Tytti Ryynänen

Itä-Suomen yliopistoon ennätysmäärä hakijoita

Itä-Suomen yliopistoon haki kevään toisessa yhteishaussa 26 046 hakijaa. Hakijamäärä kasvoi noin 8,5 prosenttia edellisestä vuodesta, jolloin hakijoita oli 24 000.

Itä-Suomen yliopisto on yhteishaussa neljänneksi suosituin yliopisto. Eniten hakijoita oli Tampereen, Helsingin ja Turun yliopistoihin.

Itä-Suomen yliopistossa eniten hakijoita oli lääketieteeseen (4 694), oikeustieteeseen (3 234), psykologiaan (2 517) ja kauppatieteisiin (Joensuu 1 468, Kuopio 1 777).

Uusi logopedian koulutus oli myös suosittu hakukohde. Koulutukseen haki 831 hakijaa, joista noin kolmasosa valitsi vaihtoehdon ensisijaiseksi hakukohteekseen.

Itä-Suomen yliopiston ensisijaiseksi hakukohteekseen valinneiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna. Itä-Suomen yliopiston valitsi tänä keväänä ensisijaiseksi hakukohteekseen noin 7 358 hakijaa (viime vuonna 6 669).

Koko maassa korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa hakijoiden määrä on noin 157 800.

– Itä-Suomen yliopistolla on yhteishaussa mukana noin 130 hakukohdetta, joista noin puolet ovat maisterihakuja ja avoimen yliopiston väyliä. Avoimen yliopiston väylän hakukohteita oli yhteensä 33 ja näitä hakuvaihtoehtoja on laajennettu viime vuodesta. Avoimen yliopiston opintojen perusteella opiskelupaikkaa haki yhteensä 1 419 henkilöä. Hakijamäärä on kasvanut noin 30 prosenttia. On hienoa, että olemme voineet lisätä avoimen väylän tarjontaa ja vastata kasvaneeseen kysyntään, toteaa akateeminen rehtori Tapio Määttä.

Hakijoista keskimäärin noin joka kahdeksas saa opiskelupaikan. Opiskelijavalintojen valintakokeet ajoittuvat touko-kesäkuulle ja tulokset julkaistaan viimeistään 9. heinäkuuta.

Yliopistot ovat yhdessä linjanneet, että kevään ja kesän 2021 valintakokeet toteutetaan fyysisinä tilaisuuksina kampuksilla ja muissa valvotuissa tiloissa. Suunnitelma on tehty ottaen huomioon vallitseva pandemiatilanne ja sen edellyttämät turvajärjestelyt.

Hakija- ja opiskelijavalintatilastot

Akateeminen rehtori Tapio Määttä, p. 050 575 1589, tapio.maatta(at)uef.fi