UEF-lähettiläs Inka Rantamäki

Itä-Suomen yliopistoon 23 425 hakijaa – kauppatieteen suosio kasvussa

Itä-Suomen yliopistoon haki kevään toisessa yhteishaussa 23 425 hakijaa. Itä-Suomen yliopisto on yhteishaussa neljänneksi suosituin yliopisto. Eniten hakijoita oli Turun, Tampereen ja Helsingin yliopistoihin.

Itä-Suomen yliopistossa eniten hakijoita oli lääketieteeseen (4 267), oikeustieteeseen (2 791), psykologiaan (2 253) ja kauppatieteisiin (Joensuu 1 615, Kuopio 1841). Kauppatieteiden hakukohteiden suosio kasvoi edellisvuodesta, hakijoita on yhteensä 208 enemmän kuin edellisenä vuotena.

Itä-Suomen yliopiston valitsi tänä keväänä ensisijaiseksi hakukohteekseen noin 6 390 hakijaa.

– Itä-Suomen yliopistolla oli yhteishaussa mukana ennätysmäärä, yhteensä 136 hakukohdetta. Avoimen yliopiston väylän hakukohteita oli yhteensä 34, joissa on 475 aloituspaikkaa. Hakijoita väylillä on yhteensä 859. Uutena avoimen väylän hakukohteena mukana oli farmaseutin koulutusohjelma, johon oli 20 hakijaa. Suosituin avoimen väylistä oli julkisoikeus, johon oli 132 hakijaa. Tavoitteemme on edelleen lisätä avoimen yliopiston väylän merkitystä vaihtoehtona hakeutua yliopistokoulutukseen, toteaa akateeminen rehtori Tapio Määttä.

Koko maassa korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa haki noin 138 000, viime vuonna hakijoiden määrä oli noin 157 900.

– Parin viime vuoden poikkeuksellisen korkeat hakijamäärät ovat tasoittuneet koronaa edeltävälle tasolle. Ilahduttavaa on se, että monen pienen oppiaineen hakijamäärät ovat kuitenkin edelleen kasvaneet. Esimerkiksi suomen kieli ja kirjallisuus kasvatti suosiotaan, samoin tietojenkäsittelytieteen ja kauppatieteen opintoja yhdistävä liiketaloustieteen hakukohde, Määttä kertoo.

Itä-Suomen yliopisto järjestää lähes puolet valintakokeista sähköisinä. Digitaaliset valintakokeet koskevat melkein kaikkia yhteisvalintajärjestelyitä kuten lääketieteen, oikeustieteen sekä psykologian ja logopedian valintakoetta. Opiskelijavalintojen valintakokeet ajoittuvat huhti-kesäkuulle. Ensimmäiset valintakokeet pidetään 25.4. ja viimeiset soveltuvuuskokeet 17.6.2022. Tulokset julkaistaan viimeistään 8. heinäkuuta. Hakijoista keskimäärin noin joka seitsemäs saa opiskelupaikan.

Hakija- ja opiskelijavalintatilastot