UEFin lahjatuotteita.

Itä-Suomen yliopiston uusi Student2Student-palvelu tarjoaa opiskelijoille vertaistukea ja opastaa tarvittavan tuen piiriin

Student2Student on matalan kynnyksen puhelinpalvelu Itä-Suomen yliopiston opiskelijoille.

– Ideana on, että yhteen numeroon voi soittaa missä tahansa opiskelijaelämään ja hyvinvointiin liittyvässä kysymyksessä ja yhdessä mietitään, miten asian kanssa kannattaa edetä, kertoo opintopsykologiharjoittelija Marinia Sorjonen-Ward Itä-Suomen yliopistosta.

Palvelun suunnittelussa on huomioitu opiskelijoilta saatu palaute kevään hyvinvointikoordinaattorityöstä.

– Opiskelijat ovat toivoneet nimenomaan vertaistukea ja selkeyttä tarjolla oleviin palveluihin. Etenkin etäopiskelun aikana vertaistuen ja matalan kynnyksen palveluiden merkitys hyvinvoinnille ja opintojen sujumiselle on korostunut entisestään.

Palvelu on avoin kaikille Itä-Suomen yliopiston opiskelijoille, fukseista jatko-opiskelijoihin. Palvelun työntekijöitä kutsutaan vertaisohjaajiksi, ja he ovat tehtävään koulutettuja sosiaalipsykologian, psykologian ja ohjausalan opiskelijoita Itä-Suomen yliopistosta. Vertaisohjaajat tarjoavat vertaistuellista keskusteluapua sekä opastavat tarvittavan tuen piiriin.

– He tuntevat yliopiston ja opiskelukaupunkien palvelukentän hyvin ja osaavat vinkata erilaisista tukimuodoista, joita opiskelijoille on tarjolla. Heille voi myös soittaa, kun kaipaa juttuseuraa tai tsemppausta opintoihin, Sorjonen-Ward kertoo.

Keskustelut vertaisohjaajien kanssa ovat maksuttomia ja luottamuksellisia.

Palvelu on avoinna tiistaista torstaihin klo 14–17 numerossa 029 445 8580. Soittamalla numeroon voi jättää myös yhteydenottopyynnön vastaajaan, ja vertaisohjaajat soittavat päivystysaikana takaisin.

Palvelu toteutetaan Itä-Suomen yliopiston Opintopalveluiden sekä psykologian oppiaineen yhteistyönä, osana opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Sillat-hanketta.  Vertaisohjaajille tarjotaan säännöllistä työnohjausta, ja heidän työnsä tukena toimii yliopiston ohjaustoimijoista koostuva verkosto.

Marinia Sorjonen-Ward, opintopsykologiharjoittelija, Itä-Suomen yliopisto, puh. 046 922 3478, sähköposti: marinia.sorjonen-ward(at)uef.fi

Tuija Pasanen, opiskelijapalvelun päällikkö, Itä-Suomen yliopisto, puh. 044 7162 145, sähköposti: tuija.pasanen(at)uef.fi

Student2Student-vertaistukipalvelun logo

Avainsanat