Naispuolinen opiskelija lukee kirjaa UEFin kirjastossa.

Itä-Suomen yliopiston täydennyshaussa haettavana 147 opiskelupaikkaa

Itä-Suomen yliopisto on avannut ensimmäisenä yliopistona Suomessa uusimuotoisen täydennyshaun, jossa on haettavana 147 täyttämättä jäänyttä opiskelupaikkaa syksyllä alkaviin koulutuksiin. Haku käynnistyy 3.8.2021 ja päättyy perjantaina 6.8.2021 klo 15.00. Haku tapahtuu Opintopolku-palvelun kautta.

Haettavana on opiskelupaikkoja seuraaviin koulutuksiin (suluissa aloituspaikat):

• matematiikka, fysiikka ja kemia, Joensuu (76)
  • aineenopettaja, matematiikka, fysiikka, kemia ja tietojenkäsittelytiede, Joensuu (37)
  • aineenopettaja ja luokanopettaja, matematiikka, fysiikka ja kemia, Joensuu (1)
  • liiketaloustiede (KTK) ja tietojenkäsittelytiede (FM), Joensuu (5)
  • liiketaloustiede (KTK) ja tietojenkäsittelytiede (FM), Kuopio (4)
  • ruotsin kieli, Joensuu (13)
  • venäjän kieli, Joensuu (8)
  • ortodoksinen teologia, opetusala (2) sekä
  • varhaiskasvatuksen opettaja (1)

Opiskelijoita valitaan todistusvalinnalla ylioppilastutkinnosta saatujen pisteiden perusteella. Täydennyshaussa ei ole käytössä ensikertalaisuuskiintiötä. Opettajankoulutuksessa lopullinen valinta perustuu soveltuvuuskokeeseen.

Hakukohteiden tuloksia julkaistaan sitä mukaa kun ne valmistuvat, kuitenkin viimeistään pe 27.8.2021. Valittujen opiskelijoiden opinnot alkavat syyskuun alussa.

– Vuosittain jää jonkun verran paikkoja täyttämättä ja haluamme tarjota ilman opiskelupaikkaa jääneille vielä mahdollisuuden opintojen aloittamiseen jo syksyllä. Olemme seuranneet kokemuksia ammattikorkeakoulujen lisähauista ja tuomme vastaavan mallin nyt myös yliopistojen opiskelijavalintoihin, akateeminen rehtori Tapio Määttä perustelee.

Määtän mukaan Itä-Suomen yliopisto on myös kehittänyt avoimen yliopiston opintotarjontaa ja opintoneuvontaa siten, että ilman opiskelupaikkaa jäävät saavat aiempaa parempaa palvelua.

– Avoimen yliopistomme opinto-ohjaajat tarjoavat ohjausta ja neuvontaa opiskelumahdollisuuksista. Neuvonta on ilmaista. Uusi lukuvuosi alkaa elokuun alussa, jolloin avautuu myös opintoihin ilmoittautuminen. Suosittelen avoimen yliopiston opintoja kaikille niille, jotka nyt jäivät ilman opiskelupaikkaa ja haluavat yrittää uudelleen yliopistoon, Määttä sanoo.

Itä-Suomen yliopistoon valittiin tänä vuonna yhteensä 375 opiskelijaa avoimen yliopiston väylien kautta.

Itä-Suomen yliopiston hakijapalvelut, hakijapalvelut@uef.fi

Lisätietoja täydennyshausta