Kaksi opiskelijaa UEFin kirjastossa.

Itä-Suomen yliopiston syyslukukausi käynnistyy mahdollisimman normaalisti

Itä-Suomen yliopisto pyrkii mahdollisimman normaaliin toimintaan syyslukukauden käynnistyessä. Lähiopetukselle ei ole näillä näkymin esteitä ja opettajat voivat päättää opetuksen toteutustavoista oman harkintansa mukaan.

Hyvin edennyt rokotusohjelma mahdollistaa paluun kohti normaalia, vaikka koronatapausten määrä on kääntynyt loppukesästä kasvuun. Käytettävissä olevan tiedon mukaan korkeakoulut eivät ole koronaviruksen leviämisen kannalta erityisen riskialtis ympäristö eikä etäopetus ole nyt olennainen keino pandemian hallintaan. – Opiskelijoiden on tärkeää päästä palaamaan kampuksille, rehtori Jukka Mönkkönen toteaa.

Opetus käynnistyy opetussuunnitelman mukaisesti. Opettajat voivat käyttää omaa harkintaansa opetuksen toteutustapojen suhteen. – Itä-Suomen alueella ei ole tällä hetkellä kokoontumisrajoituksia eikä turvavälimääräyksiä, joten yliopistokaan ei aseta rajoituksia tilaisuuksien osallistujamäärille, akateeminen rehtori Tapio Määttä toteaa.

Korona-aika on kuitenkin vauhdittanut uusien opetusmenetelmien omaksumista, ja verkko- ja monimuoto-opetukseen panostetaan jatkossakin. – Omaksutut hyvät käytänteet säilytetään ja niitä kehitetään. Myös etäopetukseen on monia hyviä ja täysin uusiakin tapoja, jotka säilyvät lähiopetuksen rinnalla.

Terveysturvallisuus mielessä opiskelijaelämässä

Kampuksilla otetaan myös askelia kohti normaalia opiskelijaelämää, kun SYKETTÄ-liikuntapalveluja vähitellen avataan ja yliopiston tilat ovat jälleen varattavissa esimerkiksi ainejärjestöjen iltatapahtumiin. Tilat ovat iltaisin käytössä klo 22 asti. – Toimimalla vastuullisesti vapaa-ajalla turvataan tärkeintä eli lähiopetusta kampuksilla. Sinnitellään harkiten loppusyksyyn, jolloin rokotekattavuus alkaa olla hyvä, Mönkkönen muistuttaa.

Kampusravintoloista Joensuussa ovat jo avoinna Ravintola Aura sekä Kampus Bistro, ja 1.9. aukeavat Carelian sekä Futuran ravintolat. Kuopiossa Canthian ravintola avataan 23.8. ja Snellmanian ravintola 30.8. Lisäksi 1.9. avautuvat Wicked Rabbit Canthiassa ja 2. kerroksen kahvila Snellmaniassa. Carelian ja Snellmanian ravintoloissa on tehty korjaus- ja muutostöitä, joiden odotetaan valmistuvan tällä aikataululla. Ravintoloiden käyttöastetta seurataan ja muita ravintoloita avataan kysynnän mukaan.

Johtava kiinteistöpäällikkö Tarja Harjula kertoo, että ilmanvaihtoa pidetään yliopiston tiloissa maksimiteholla aina kun tiloissa on toimintaa sekä riittävän huuhtelun varmistamiseksi vähintään kaksi tuntia ennen toiminnan käynnistämistä ja sen päättymisen jälkeen.

Yliopisto kannustaa ottamaan rokotteen – Joensuun kampuksella walk in -rokotustapahtuma

Yliopisto suosittelee vahvasti saatavilla olevien koronarokotteiden ottamista sekä henkilökunnalle että opiskelijoille. – Mitä parempi rokotekattavuus saavutetaan, sitä helpommalla pääsemme yhteisönä, hallintojohtaja Tuomo Meriläinen toteaa.

Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksella järjestetään syksyn aikana walk in -rokotustapahtuma, jossa opiskelijoiden ja henkilökunnan jäsenten on mahdollista ottaa ensimmäinen rokoteannoksensa kotipaikkakunnasta riippumatta. Samalla varataan aika tehosterokotteelle julkisen terveydenhuollon puolella. Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Siun Soten kanssa. Vastaavanlainen tilaisuus pyritään järjestämään myös Kuopion kampukselle. Joensuun rokotustapahtuman ajankohdasta ja mahdollisesta Kuopion tapahtumasta tiedotetaan erikseen.

Työntekijöiden määrää yliopiston tiloissa ei enää rajoiteta puoleen normaalista. Sen sijaan monipaikkatyöstä tulee pysyvä käytäntö. Monipaikkatyöohjeistus tuli yliopistossa voimaan elokuun alussa.

Riskiryhmiin kuuluvat henkilöt ovat halutessaan jo saaneet täyden rokotussarjan ja voivat työskennellä ja opiskella kampuksella normaalisti.

Yliopisto on myös varautunut siihen, että takapakkeja saattaa tulla.

– Pandemiahan ei millään muotoa ole vielä ohi ja uusia rajoituksia voi vielä olla edessä. Olemme kuitenkin viimeisen vuoden aikana tulleet erittäin hyviksi sopeutumaan uusiin tilanteisiin ja selviämme hienosti jatkossakin, Meriläinen sanoo.

Kaikkien tulee edelleen noudattaa seuraavia perusohjeita yliopiston tiloissa:

• Tule kampukselle vain terveenä.
  • Pese kädet heti kampukselle tultuasi sekä säännöllisesti usean kerran päivässä. Käsidesiä käytetään, kun käsien peseminen ei ole mahdollista.
  • Pidä riittävä turvaväli muihin.
  • Käytä maskia kaikissa tiloissa, joissa on kerralla useampia henkilöitä, myös luennoilla. Maskisuositus koskee myös täyden rokotussarjan saaneita.
  • Älä kättele äläkä halaa muita.

Rehtori Jukka Mönkkönen, jukka.monkkonen (at) uef.fi, p. 040 728 8057

Akateeminen rehtori Tapio Määttä, tapio.maatta (at) uef.fi, p. 050 575 1589

Hallintojohtaja Tuomo Meriläinen, tuomo.merilainen (at) uef.fi, p. 040 355 2299

Lue myös: OKM, SYL ja SAMOK muistuttavat: Vastuullinen vapaa-ajan vietto edesauttaa lähiopetuksen lisäämistä korkeakouluissa ja mahdollisimman nopeaa paluuta normaaliin